Policisté vezmou motorkáře na projížďku i cvičný polygon. Chtějí snížit počet nehod

Loni zemřelo na českých silnicích 60 řidičů motocyklů a tři jejich spolujezdci, jen za posledních šest dní už přišli o život další čtyři. Policie chce tato čísla snížit – na začátek sezony proto připravila pro motorkáře sérii školení a společných jízd.

Video Události
video

Události: Policisté vezmou motorkáře na projížďku i polygon

„Začátek motorkářské sezony je vždy spojen s určitou nedočkavostí motorkářů konečně vyjet. Tímto projektem chceme podpořit bezpečnost a pravidelné zdokonalování řidičských dovedností řidičů motocyklů po zimní přestávce, kdy nezvládnutí stroje bývá častou příčinou dopravních nehod,“ vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Projekt odstartuje v neděli 22. dubna na polygonu ve Vysokém Mýtě. Postupně se do něj zapojí všechna výcviková centra v Česku, která se zabývají výukou bezpečné jízdy.

Výjezd motorkářů se uskuteční organizovaně z předem určeného místa za doprovodu dopravních policistů na motocyklech. Společně pojedou po stanovené trase v rozsahu zhruba 80 až 90 kilometrů. Po příjezdu do výcvikového centra se účastníci zapojí do připraveného programu, uvedla policie.

„V areálu výcvikového centra chystáme ukázky bezpečné jízdy i aktivní trénink bezpečné jízdy pro jednotlivce. Součástí programu bude i prezentace všech možností polygonu tak, aby si sami motorkáři vybírali, které prvky a kurzy si chtějí vyzkoušet, a ke kurzům bezpečné jízdy se sami opakovaně vraceli,“ popsal vedoucí policejního mototýmu David Suchan. Na jednotlivé jízdy se budou účastníci hlásit na webu policie.

„Každému motorkáři se jistě rozšíří obzory a do budoucna tak přispěje ke své vlastní bezpečnosti, protože metoda pokus–omyl na silnici často nemá šťastný konec,“ podotýká Jan Šťovíček, šéf Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů Autoklubu ČR. 

Rizikovým situacím lze předcházet

Motorkáři se na silnice ve vyšším počtu vracejí po víc než půl roce. První slunečné dny ukazují, že si na sebe s řidiči opět těžko zvykají. Za posledních šest dní už zemřeli čtyři lidé, za tři z těchto nehod mohli podle prvotních šetření právě motocyklisté. Příčinou nehod je nejčastěji vysoká rychlost, nezvládnutí řízení a nepozornost. Za dalšími stojí také technický stav stroje.

Podle instruktora motoškoly Josefa Šileho je nutné například kontrolovat tlak v pneumatikách. „Dvě desetiny rozdílu u motorkové gumy hrají obrovskou roli v ovládání. Jakmile se na přední pneumatice udělají dvě plošky, tak ztratí svoje jízdní vlastnosti a padá do zatáček,“ popisuje.

Další riziková situace nastává, když řidič zaparkuje, chce vystoupit z auta a v tu chvíli přijíždí motocyklista. „Předejít tomu jde, ale je nutné opravdu předvídat. Když už k tomu dojde, tak ten manévr vyhnutí se musím mít natrénovaný,“ vysvětluje instruktor.

Nejčastější rizikové situace při jízdě na motorce
Zdroj: BESIP

Tragicky často končí i nehody, kdy řidič vozu odbočuje doleva a motorkář si toho při předjíždění nevšimne. „Tam už neexistuje úhybný manévr. Nikdy nezačnu předjíždět, když vidím jedinou odbočku doleva, i sebevětší polňačku,“ radí Šile.

A třetí riziková situace – přehlédnutí chodce na přechodu v okamžiku, kdy mu řidič v druhém pruhu dává přednost. „Ano, vyhnu se kočárku, ale proti mně budou stát auta a já hned vjel do protisměru. Dělám tedy všechno pro to, abych předešel té situaci,“ dodává instruktor.

„Chceme vysvětlovat jak řidičům aut, aby byli ohleduplní a vnímali motorku jako něco, co na silnici patří, tak motorkářům, aby omezili nejrizikovější věci, jako je nepřiměřená rychlost,“ vysvětluje pověřený ředitel BESIPu Tomáš Neřold. V kampaních bude BESIP také informovat, jak správně poskytnout první pomoc. Například kdy a jak sundat přilbu zraněnému motorkáři.