Počátek roku je obzvlášť tragický pro chodce. Zapomínají na reflexní prvky, řidiči je nevidí

Studio 6: Dopravní nehody v lednu (zdroj: ČT24)

Oproti minulému roku zemřelo letos v lednu při dopravních nehodách bezmála dvakrát více chodců. Tragický je i únor, poslední takovou nehodou byla havárie na státní silnici u Českého Brodu, kde zahynul manželský pár. Nehoda se stala v noci, ani jeden chodec neměl reflexní prvky.

Reflexní prvky jsou při chůzi mimo obec povinné již dva roky, ale letos není efekt tohoto pravidla příliš patrný. Zatímco v letech 2015 a 2016, kdy reflexní prvky ještě povinné nebyly (povinné jsou od 20. února 2016), zahynulo v lednu shodně jedenáct chodců, loni počet obětí klesl na osm. Letošní leden však přinesl tragické číslo: Při dopravních nehodách přišlo o život čtrnáct chodců.

Stalo se také podstatně více střetů vozidel s chodci, které neskončily smrtí. V policejní statistice figuruje číslo 357, což je oproti loňskému lednu o 65 (tj. 22 procent) více.

Pravda je, že v lednu se výrazně zvýšil i celkový počet nehod a také mrtvých na silnicích, když zemřelo 40 lidí oproti loňským 30. Šlo o nejtragičtější leden od roku 2014, ale právě počet usmrcených chodců k celkovému nárůstu významně přispěl. Jestliže se celkově zvýšil počet obětí o deset, mezi chodci přibylo obětí o šest. Černá série navíc pokračuje i v únoru.

Bez reflexních prvků a v tmavém oděvu – recept na tragédii

V úterý zahynula u Českého Brodu na silnici I/12 manželská dvojice, do které narazilo auto. „Jedna osoba utrpěla zranění neslučitelná se životem, lékař konstatoval smrt. Druhou osobu jsme se snažili několik desítek minut oživit, i přes veškerou snahu ale nakonec musel lékař konstatovat smrt,“ řekla mluvčí záchranné služby Petra Effenbergerová.

Vyšlo najevo, že řidička auta nejspíše neměla šanci chodce včas spatřit. Nejenže neměli reflexní prvky, ale navíc byli v tmavých oděvech. Viditelnost, resp. neviditelnost, přitom byla zásadní příčinou střetů s chodci i v lednu. „Většina těchto osob na sobě neměla reflexní prvky a byla v tmavém oblečení. Je zřejmé, že pokud se nevidíme, je to na silnici špatně,“ podotkl vedoucí královéhradecké krajské dopravní policie Miroslav Pochobradský.

Studio Hradec Králové: Bezpečnost chodců a řidičů na silnicích (zdroj: ČT24)

Minulý týden se u Starých Jesenčan na Pardubicku stala podobná havárie, při které rovněž zahynul chodec v tmavém oděvu a bez reflexních prvků. Tragédická nehoda, při které zemřel „neviditelný“ chodec, se stala dokonce na dálnici D11, kde auto srazilo řidiče jiného vozu, který zastavil a přebíhal dálnici, aby pomohl při nehodě. Nevzal si však reflexní vestu.

Policie či oddělení BESIP ministerstva dopravy na nebezpečí neviditelnosti pro chodce dlouhodobě upozorňují. Podle BESIPu použití reflexního materiálu dává naději, že se řidič dokáže chodci v noci včas a bezpečně vyhnout. Zatímco v tmavém oblečení si ho zřejmě před nehodou vůbec nevšimne a v bílém oděvu nemá dost času jakkoli zareagovat, reflexní proužek či vesta by měly být vidět na 200 metrů, což již dává dostatečnou časovou rezervu.

Královéhradecká krajská koordinátorka BESIPu Lada Kocianová upřesnila, že při dobré viditelnosti a na suché vozovce potřebuje řidič k zastavení z rychlosti 50 km/h necelých 30 metrů. „Při různých rychlostech se to mění,“ podotkla ovšem. Pokud tedy jede auto devadesátkou, rázem se vzdálenost, kterou řidič potřebuje k tomu, aby postřehl, že něco hrozí, a zabrzdil, zvyšuje na 70 metrů.

Lepší viditelnost chodců
Zdroj: Dopravně informační portál

Nejhorší leden za šest let

Celková statistika lednových nehod ukazuje zhoršení nejen oproti roku 2017, ale i mnoha předchozím. Stejný počet lidí jako letos (tedy 40) zemřel při nehodách v roce 2014, vyšší počet mrtvých byl v lednu naposledy v roce 2012 (46). Nelze ovšem opomenout, že bylo letos k řidičům podstatně vlídnější počasí než loni či předloni, kdy i v nížinách ležel poměrně dlouho sníh.

  • 2010: 39 (na konci roku 753)
  • 2011: 42 (707)
  • 2012: 46 (681)
  • 2013: 38 (583)
  • 2014: 40 (629)
  • 2015: 34 (660)
  • 2016: 27 (545)
  • 2017: 30 (502)
  • 2018: 40