Více jak sedm tisíc – to je počet zásahů horské služby v loňské zimní sezoně. Za dvanáct procent všech nehod na sjezdovkách mohou srážky. Chování na sjezdovkách přitom upravuje desatero pravidel Mezinárodní lyžařské federace. K jejich porušení se přihlíží i při případném soudním sporu.
Pro lyžaře platí na svahu desatero. Při soudním sporu se na jejich dodržování přihlíží
Pravidla mezinárodní lyžařské federace jsou pro lyžaře doporučením, jak se chovat. Podle vedoucího právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Lukáše Zeleného se k nim přihlíží zejména při případném soudním sporu.
Z hlediska práva neplatí na českých sjezdovkách žádné předpisy. Pokud jsou však součástí místních zákonů, tak za porušení může hrozit i nějaká sankce. „Třeba v Německu či Rakousku jsou pravidla součástí místních zákonů,“ říká Zelený.
Pravidla kombinují užívání zdravého rozumu, principy bezpečnosti a slušnosti. „Je to jako kdybyste byl na silnici, musíte dodržovat nějakou rychlost, jet přiměřeně svým vlastním silám, musíte koukat na ostatní, abyste někoho nesrazil, je-li někdo před vámi, musíte se mu vyhnout, nemůžete dělat unáhlené odbočky vlevo, vpravo, někomu vjet do cesty,“ vysvětluje Zelený.
Soudy nicméně přihlížejí při rozhodování o náhradě újmy také k tomu, zda byl například lyžař dostatečně poučen ze strany obsluhy, zda obsluha byla dostatečně proškolena, jestli lyžař nejezdil příliš rychle nebo nebezpečně, nebo třeba zda měl helmu na hlavě.
„Většina lidí dodržuje zásadní pravidla a chová se, jak by měla, ale vždy se najdou jedinci, kteří přeceňují své síly, jsou nezodpovědní vůči ostatním a v těhle důsledcích pak dochází k srážkám,“ míní náčelník Horské služby Jeseníky Michal Klimeš.
Nejčastěji ve statistice vévodí podle Klimeše poranění kloubů, zlomeniny a pak sečné, tržné rány či bezvědomí. Rozhodně by pak, zvláště u dětí, doporučil kromě helmy i užívání páteřního chrániče.
Pokud se lyžař nechová tak, jak má, protože obvykle podle Zeleného jsou v areálu vyvěšená základní pravidla chování, může být i vykázán z provozu lanovky či ze sjezdovky, aby nedocházelo k ohrožování dalších účastníků nebo poškozování majetku. „Je to i opatrnost ze strany provozovatele. Pokud by třeba adekvátně nezasáhl, mohlo by dojít i ke zranění dalších lyžařů, za což by pak mohl odpovídat,“ dodává Zelený.