Dálniční policisté dostanou nové stíhací speciály. Půjde o auta Škoda Superb třetí generace s dvoulitrovým motorem o výkonu 280 koní, vybavené dokonalejší technikou. Celkem na dálnice v roce 2018 zamíří ve dvou etapách 38 vozů v civilních barvách za téměř 65 milionů korun. V posledních čtyřech letech policie na obměnu aut využívá peníze z fondu zábrany škod, do kterého přispívá každý řidič z plateb za povinné ručení.
Dálniční policie bude lovit neukázněné řidiče v nových superbech
Na hradecké D11 v policejních speciálech už devět let stíhají a pokutují řidiče, kteří jezdí i víc než dvě stě kilometrů v hodině. „Na dálnici se tato rychlá auta určitě vyplatí. Honit řidiče po dálnici nějakou 1,4 octávkou, to by si z nás každý dělal srandu a každý by nám ujel,“ říká Martin Vlk z dálničního oddělení Královéhradeckého kraje.
První policejní speciál řídil Vlk v roce 2009. Byl to passat automat, zrychlení z nuly na sto zvládl za 5,5 sekundy a jezdil maximální rychlostí 250 kilometrů v hodině. V roce 2013 pak přišla změna, kdy passat zamířil na krajské silnice a na D11 začal jezdit superb. Měl podobné jízdní vlastnosti, navíc kvalitnější kamery a radary. I on už ale po pěti letech dosluhuje.
„S ohledem na rychlosti, kterých tady za službu musíme dosahovat a vyvinout s vozidlem, tak už to má na jízdní vlastnosti vliv,“ dodává Vlk.
Pro srovnání, passat za pět let najezdil téměř půl milionu kilometrů. Policisté odhalili víc než jedenáct tisíc přestupků za dvanáct milionů korun. Superb najel 400 tisíc kilometrů a za sedm tisíc přestupků byly vybrány čtyři miliony korun. „Na dálničním superbu se nyní střídá čtrnáct lidí a na krajském passatu, který je využívaný pro všechny komunikace v rámci kraje, zhruba dvanáct lidí,“ upřesňuje vedoucí dálničního oddělení Petr Dušek.
Už v lednu tak dostane dálniční oddělení v Královéhradeckém kraji jedno ze dvou nových aut i s novou technikou a současně užívaná dvě auta pak zamíří na krajské silnice. Do celkem devatenácti nových policejních vozů se nyní aktuálně instaluje technika.
Speciály dozoruje šéf dopravní policie
Vše se děje v Kunovicích a dohlíží na to i šéf dopravní policie. „Musí se zabezpečit kompletní rozebrání vnitřku vozidla, aby se tam vestavěla veškerá kabeláž, veškeré držáky na přídavnou techniku. Zasahuje se i do zavazadlového prostoru,“ vysvětluje generální ředitel firmy Ramet Rudolf Vácha.
Modrá výstražná světla budou podél celého vozu uvnitř pod střechou. Část speciálů dostane upravené radary ze starších vozů, i ty ale umí měřit rychlost v obou směrech. Modernější budou všechny kamery.
„Po zapnutí klíčku je nastartován systém nezávisle na posádce a je určen pro dokumentaci protiprávního jednání jako nesprávný způsob jízd či nebezpečné předjíždění,“ dodává ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Prvních devatenáct aut zamíří na dálniční oddělení v lednu, dalších devatenáct pak v létě. Policejní auto-tým má celkem jednačtyřicet speciálů.