Baťův kanál čeká rozsáhlá rekonstrukce. Rejdařům zkrátí sezonu

Záchrana Baťova kanálu vyjde na 25 milionů korun (zdroj: ČT24)

Baťův kanál, legendární vodní cesta z konce 30. let minulého století, nezadržitelně stárne. Kvůli bortícím se břehům letos proběhne největší rekonstrukce v celé jeho historii. Záchrana kanálu ale podstatně zkrátí plavební sezonu, což bude citelná ztráta pro rejdaře a turisty. Jen v loňském roce jich na plavbu tímto místem vyrazilo 90 tisíc.

Před 80 lety Baťovým kanálem pluly denně tři lodě naložené lignitem a tažené koňmi, vloni jich byly za sezonu tři tisíce - od malých vyhlídkových loděk až po velké obytné hausbóty a osobní lodě. Takový nápor je ovšem na precizně postavený, ale stárnoucí kanál příliš velký.

„Z vln od těch lodí dochází k vymílání břehu, ten se pomalu nasouvá do vody,“ vysvětlil Michal Hampala z Přístaviště Spytihněv. Kanál u Huštěnovic proto znovu hloubí bagry.

Záchrana Baťova kanálu vyjde na 25 milionů korun. Nejnáročnější na rekonstrukci je úsek mezi Vnorovy a Strážnicí, kde je kanál špatně přístupný a navíc prochází chráněnou krajinnou oblastí. „Můžeme stavět jen v zimním období, než budeme v jarních měsících zase omezeni ochranou přírody,“ komentoval situaci Pavel Cenek, ředitel Povodí Moravy.

Povodí Moravy jako kompenzaci prodlouží splavnost plavebních komor

Práce v místě mají začít v září. Pětiměsíční sezonu tak o jeden měsíc zkrátí. „V případě, že by sezona byla slabá z důvodu špatného počasí, tak to může být pro některé provozovatele až likvidační,“ podotkl Hampala.

Povodí Moravy ale bude rejdařům ztráty kompenzovat. V hlavní sezoně totiž prodlouží splavnost plavebních komor, a to až do chvíle, než z opravovaných úseků Baťova kanálu po 80 letech veřejné služby nevypustí vodu.