Firma Zemanova poradce Nejedlého se účastnila podezřelých obchodů s reklamou

Policie rozplétá rozsáhlou kauzu nákupů a prodeje předražené reklamy, při níž mělo docházet k daňovým únikům. V podezření jsou manažeři významných firem, bývalý ministr Fischerovy úřednické vlády Rostislav Vondruška i současný poradce prezidenta Martin Nejedlý. Případem se zabýval Dalibor Bártek z Reportérů ČT.

Už před rokem a půl informovali Reportéři ČT o kauze ostravského podnikatele Martina Dědice. Ten byl obžalován, že v letech 2008 až 2013 ovlivnil městské zakázky, za což od vítězných firem inkasoval na úplatcích přes 30 milionů korun, které si nechal poslat na účet své firmy Business Advisor.

Tam však peníze nezůstaly. K jejich legalizaci měla posloužit společnost PROPAG-STORM, u níž měl Martin Dědic nakoupit podle policie záměrně předraženou reklamu za celkem 47 milionů korun. Lenka Oborná, která byla jediným členem představenstva firmy PROPAG-STORM, navíc přiznala, že Dědicovi osobně předávala hotovost z nakoupené reklamy zpět, a to minimálně dvakrát. „Pamatuji si, že na jedné obálce byla částka, tuším, 840 tisíc,“ sdělila.

Firma PROPAG-STORM vznikla na konci roku 2007 a už následující rok vykázala příjmy přes 450 milionů korun. Celkem v období mezi roky 2008 a 2013 nateklo na účty agentury přes 1 miliardu a 700 milionů korun. Pro srovnání, česká pobočka gigantické reklamní společnosti MARK/BBDO ve stejném období utržila o zhruba 600 milionů korun méně.

Princip obchodů spočíval v umělém navyšování hodnoty reklamních práv během jejich přeprodejů mezi několika firmami. Cena reklamních poutačů, nástřiků a polepů na stadionech, potisků na dresech hráčů a rozhodčích mnohdy až dvacetinásobně narostla. Firmy si předražené náklady na reklamu odečítaly z daní, a stát tak ročně mohl přijít až o stamiliony korun.

„Jednak je tam hlavní únik na dani z přidané hodnoty, ale samozřejmě synergicky s tím jsou tam úniky i na přímých daních, protože tímto způsobem vznikají neoprávněné náklady,“ vysvětlil generální ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, čeho se měli obžalovaní dopustit.

Kolotoč snižování daňového základu

Policie za obchody s předraženou reklamou obvinila 23 lidí. Jedním z nich je i Vlastislav Přeček. Ten podle shromážděných důkazů obchody skrytě řídil přes své společnosti RC Sport a E-MOTION. Dokládají to bankovní operace, policejní odposlechy a analýzy, které si kriminalisté nechali zpracovat.

Státní zástupce však v tuto chvíli jména stíhaných potvrdit odmítá. „Trestní řád ve fázi přípravného řízení zakazuje, aby byly dávány komentáře, které umožňují identifikovat jednotlivé osoby,“ připomenul státní zástupce Vít Koupil, který má kauzu na starosti. Sám Přeček ani jeho advokát se k případu České televizi vyjádřit nechtěli.

Přečkovy firmy organizovaly turnaje, zápasy či koncerty, za které nemuseli producenti a sportovní svazy nic platit. Skupina přitom dokázala využít v podstatě všechny myslitelné kulturní a především sportovní akce: ligová i reprezentační utkání ve fotbale, hokeji, házené, volejbalu, závody automobilových tahačů či vystoupení hudebních skupin.

Výměnou za organizování akcí a úhradu nákladů požadovaly Přečkovy firmy bezplatné převedení veškerých reklamních a marketingových práv. To znamená, že kulturní a sportovní instituce souhlasily, aby na jejich akcích mohly jednotlivé firmy umístit svou reklamu. O samotné přeprodeje reklamy mezi firmami se ale již nezajímaly a o podezřelých obchodech tak nemusely nic vědět.

Silový trojboj
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

Reklama na silový trojboj

V dubnu 2010 proběhlo v Nymburku mistrovství republiky v silovém trojboji. Protože se jedná o menší sport, televize z něj nepořizovala záznam a na místě soutěž sledovalo jen několik desítek lidí. Reklamní práva na tuto akci vlastnila Přečkova firma RC Sport. Ta je pak prodala další společnosti, firmě Smart Advice. Tu zastupovala důchodkyně, která plnila roli bílého koně.

Jediným důvodem, proč se Smart Advice do obchodu zapojila, bylo, aby hodnotu reklamy osmkrát navýšila a obratem prodala Přečkově společnosti PROPAG-STORM. Ta ji pak takto předraženou nabídla koncovým klientům. Předseda Českého svazu silového trojboje Miroslav Vacek vyčíslil, že hodnota reklamy na mistrovství republiky mohla činit zhruba 30 až 50 tisíc korun. Agentura PROPAG-STORM však našla kupce, který za ni zaplatil skoro čtvrt milionu korun.

Takových obchodů proběhly stovky. Společnosti, které předraženou reklamu nakupovaly, si tím snižovaly daňový základ a navíc uplatňovaly odpočet DPH. Naproti tomu firmy s bílými koňmi falšovaly účetnictví a daně neplatily téměř žádné. Státu vznikla podle policejního obvinění jen v období let 2010 až 2014 škoda přes 380 milionů korun.

Reportéři ČT: Martin Nejedlý a PROPAG-STORM (zdroj: ČT24)

Vratku za reklamu chtěli všichni

Většina peněz za reklamu byla klientům vrácena v hotovosti zpět. Potvrdily to obě s firmou PROPAG-STORM spojené podnikatelky. Původně tvrdily, že všechny obchody byly legální, dnes již trestnou činnost přiznávají a prohlašují, že ji organizoval Přeček.

„Byla jsem několikrát přítomna, když to řeknu nespisovně, balíčkování vratek pro klienty. Docházelo k tomu většinou doma u pana Přečka a párkrát to proběhlo i u nás doma,“ uvedla majitelka agentury PROPAG-STORM Hana Kačenová, podle níž mezi klienty PROPAG-STORM nebyl jediný, který by vratku nedostal. To policii sdělila i Oborná.

„Celý tento systém byl kdysi postaven výhradně za účelem vratek,“ domnívá se Oborná. „Hlavní důvod, proč celá tato organizovaná skupina fungovala, bylo zajištění klientům vratek peněz ve výši přibližně 80 procent,“ potvrdila i majitelka agentury PROPAG-STORM Hana Kačenová.

Smlouvu na reklamu podepsal i ministr

U firmy PROPAG-STORM reklamu nenakupoval jen Martin Dědic a sportovní svazy. „Společnosti, které reklamu nakupovaly od posledního podezřelého článku, se podle všech našich poznatků zabývají reálnou podnikatelskou činností. V řadě případů se jedná o známé subjekty,“ prozradil státní zástupce Koupil. 

Většina klientů byly soukromé firmy, našly se však mezi nimi i subjekty, které zčásti či zcela ovládá stát: energetický gigant ČEZ, Letiště Praha nebo státní agentura CzechTourism. Ta v letech 2008 a 2009 uzavřela se společností PROPAG-STORM dvě smlouvy na reklamu, za níž zaplatila přes 3 a půl milionu korun. Generálním ředitelem byl tehdy Rostislav Vondruška, který se záhy stal ministrem pro místní rozvoj Fischerovy úřednické vlády. Jednu ze smluv osobně podepsal.

obrázek
Zdroj: ČT24

Vondruška Reportérům ČT sdělil, že smlouva měla všechny náležitosti a byla řádně vysoutěžena. „Smlouva byla uzavřena na základě účelového výběrového řízení, které bylo vyvěšeno jen na internetu po určitou dobu a nikdo krom nás nemohl splnit podmínky,“ řekla přitom policii Oborná.

„Těžko můžu komentovat, co říká paní Oborná. Asi se dají dohledat doklady k výběrovému řízení,“ okomentoval případ Vondruška. „Bohužel žádné další dokumenty nebo informace k těmto smlouvám nemáme k dispozici,“ sdělila mluvčí agentury CzechTourism Martina Fišerová.

FAMOS Trading Martina Nejedlého

Vondruška již v současnosti pro stát nepracuje. To však neplatí o poradci prezidenta Miloše Zemana Martinu Nejedlém. Z dokumentů, které má Česká televize k dispozici, vyplývá, že i on se v minulosti obchodů s předraženou reklamou zúčastnil. Státní zástupce Koupil tuto informaci odmítl jakkoliv komentovat.

Nejedlý je označován za nejvlivnějšího poradce prezidenta. Zároveň pravidelně sponzoruje Stranu práv občanů, jejímž je místopředsedou. Podle informací médií v letech 2010 až 2014 osobně straně daroval 2 miliony korun a dalších 400 tisíc přispěla i jeho firma FAMOS Trading.

Nejedlého firma sídlila v pražské Opletalově ulici, kde využívala stejné kanceláře, v nichž měli předtím sídlo Zemanovci. Později zde úřadovala i firma Competitive Edge Advisors, která byla zapojená do obchodu s reklamou. Vlastní ji jeden z obviněných Bronislav Mikyska, s nímž se Martin Nejedlý zná už z doby, kdy spolu hráli první ligu ve volejbale za Zbrojovku Brno.

Policie Mikysku podezírá, že se na řízení podezřelých reklamních podvodů podílel. „Řídicími osobami byli Bronislav Mikyska a Vlastislav Přeček, kteří vznik skupiny iniciovali, zorganizovali a udržovali v chodu,“ stojí v usnesení o obvinění.

Martin Nejedlý
Zdroj: Vít Šimánek

FAMOS Trading se do podezřelých obchodů rovněž zapojila. Podle tiskopisu smlouvy se tak stalo nejpozději v říjnu 2007, tedy ještě před vznikem Strany Práv občanů. Nejedlého firma si tehdy objednala přes jednu z Mikyskových společností reklamu za milion šest set tisíc korun plus DPH.

Tiskopis smlouvy není podepsaný, oficiální přehled vydaných faktur však potvrzuje, že spolupráce skutečně probíhala. Pokračovala i po roce 2007. Podle soupisu vydaných faktur společnosti PROPAG-STORM měla Nejedlého firma zaplatit agentuře v období mezi prosincem 2007 a červencem 2008 více než 4 miliony a sedm set tisíc korun. „Všechno jsme doložili orgánům, které se nás na to zeptaly,“ uvedl Nejedlý.

Je to deset až jedenáct let staré. Prosím, věřte mi, že je všechno v pořádku. Doložili jsme veškeré plnění.
Martin Nejedlý

Další smlouvu na 4 miliony a sedm set šedesát tisíc pak uzavřel FAMOS Trading v červenci 2008. PROPAG-STORM měl podle ní zajistit propagaci firmy mimo jiné během turné zpěváka Dalibora Jandy. Že se tak stalo, potvrzuje i zadní strana DVD, které vzniklo na jednom z koncertů. A spolupráce zřejmě pokračovala i další rok.

FAMOS Trading Martina Nejedlého podle všeho zaplatila za předraženou reklamu celkem přes 11 milionů korun. Zařadila se tak mezi subjekty, které jsou podezřelé, že podváděly stát na daních. Na rozdíl od organizátorů podvodů však policie žádného objednatele reklamy doposud neobvinila.