České turistické trasy jsou světový unikát, chránit by je mohl samostatný zákon

Značení a údržbu turistických tras by mohl upravit zvláštní zákon. Podle předlohy by vlastníky značení byly Klub českých turistů a Horská služba. Třeba za zničení nebo poškození značek by lidem hrozila až pětitisícová pokuta; více práv by získali značkaři. Český systém značení, který byl vzorem pro řadu zemí světa, je podle autorů zákona natolik unikátní, že musí být chráněn.

Systém českých turistických tras – značených čtvercovou značkou s jedním barevným pruhem a dvěma bílými – je často označovaný za nejlepší na světě. Síť cest je unikátní i kvalitou údržby a rozsahem.

První trasa na českém území, avšak značená německými spolky, vznikla kolem roku 1884 v Beskydech. O pět let později dobrovolníci vyznačili první trasu Klubu českých turistů. Vedla ze Štěchovic u Prahy ke Svatojánským proudům. Původně byla dlouhá osm kilometrů, dnes je sotva poloviční. Části trasy u Štěchovic a Slap totiž zalily přehrady.

První označovací družstvo při práci
Zdroj: ČT24
  • 40 782 km pěších a běžkařských tras
  • 60 572 tabulek
  • 3262 směrovníků
  • 1641 vývěsních map
  • 1437 značkařů
  • Zdroj: KČT

Krátce poté vznikla trasa z Berouna ke Svatému Janu pod Skalou, třetí cesta vedla k baroknímu areálu Skalka u Mníšku pod Brdy. Jen během roku 1889 dosáhly trasy celkové délky přes 55 kilometrů.

Zpočátku se pro značení používala pouze červená barva. Na křížení cest ale nastával zmatek, proto se začalo značit také modrou barvou a od roku 1916 i zelenou a žlutou. 

Značené trasy pak rychle přibývaly, v roce 1920 jich bylo v tehdejším Československu 25 tisíc kilometrů, před druhou světovou válkou už 40 tisíc. Krizi zažily turistické trasy během 50. let, neprováděla se obnova značení a mnoho tras zaniklo. Poslední velká změna přišla po pádu komunismu, kdy se vyznačily cesty v léta nepřístupném pásmu při rakouské a německé hranici.

Inspirace pro Evropu

Český systém značení byl inspirací i pro další země. Podle stejných značek chodí turisté na Slovensku, v Polsku (kde ke čtyřem barvám přidali ještě černou), Bulharsku, Maďarsku a německém Sasku, jako doplňkový funguje také v Rakousku. Podobné symboly pak používají v Rumunsku nebo na některých horských trasách ve Švýcarsku.

Turistické trasy se po zrušení vojenského újezdu vyznačují i v Brdech. První rozcestník osadil letos v červnu ministr obrany Martin Stropnický
Zdroj: Pavel Němeček/ČTK

Systém se před několika lety začal rozšiřovat také na Ukrajině – zejména na Krymu a v Zakarpatské oblasti, kde jsou i díky českým dobrovolníkům vyznačeny už stovky kilometrů tras. A k vidění jsou typické turistické značky i v rumunském Banátu, kde už od poloviny 19. století žije česká menšina.

A svou stopu nechali čeští turisté i v daleké Brazílii – v okolí města Bataypora, kde žijí převážně potomci českých přistěhovalců. Letos tam vyznačili tři trasy, celkem jsou dlouhé kolem šedesáti kilometrů.

Město, které založil Jan Antonín Baťa, má nyní i v Česku vyrobený rozcestník, který ukazuje, jakými směry se dá po turistických trasách vydat. Jeden z nich odkazuje i na Zlín, odkud rod Baťů pocházel. Obě města od sebe dělí přes deset a půl tisíce kilometrů.

Před devíti lety dokonce dostal Klub českých turistů celoevropský „certifikát pro průmyslový vzor“. Všechny prvky turistického značení tak podléhají ochraně na území všech států Evropské unie. 

Zákon potřebujeme, tvrdí jeho autoři

Turistické značení v Česku
Zdroj: KČT

Jednoznačné zakotvení principů budování sítě turistických tras a jejich ochrany je proto podle předkladatelů návrhu zákona, poslanců KDU-ČSL, nezbytné. „Je to důmyslně propracovaný systém, který obdivuje Evropa a svět a který tady má tradici od roku 1889,“ řekl předseda lidoveckého klubu Jiří Mihola. Takto propracovaný systém je podle něj nutné chránit nejen před poškozováním, ale třeba i před „lidovou tvořivostí“.

A po jasných pravidlech volá i Klub českých turistů. „Značíme turistické trasy už skoro 130 let a stále více nám chybí právní podklad. Na značení turistických tras přispívá stát prostřednictvím ministerstva pro místní rozvoj, přispívají nám na ně všechny kraje a spousta dalších obcí, ale nemáme žádnou právní osnovu na to, jak tyto trasy udržovat, jak je rozvíjet, jak je aktualizovat,“ řekl předseda rady značení klubu Karel Markvart. Zákon by v tom podle něj mohl pomoci.

7 minut
Návrh zákona o turistických značených trasách
Zdroj: ČT24
  • Značení a údržbu turistického značení zabezpečuje Klub českých turistů a Horská služba (zejména v případě tyčového značení na horách).
  • Značení by mohl provádět jen kvalifikovaný značkař. Předloha by jim dala právo vstupovat na cizí pozemky a vjíždět do lesa motorovými vozidly.
  • Turisticky značené trasy by lidé využívali ze zákona na vlastní nebezpečí. Vlastníci pozemků by neodpovídali za škody na životě, zdraví a majetku, které by vznikly „působením přírodních sil a procesů, zejména sesuvem půdy, padáním kamenů, pádem stromů nebo jejich částí a pádem lavin“.
  • Návrh neřeší náklady na zřizování a údržbu značení turistických tras. Ročně dosahují podle předkladatelů 14 až 15 milionů korun, pokryjí je příspěvky ministerstva pro místní rozvoj a krajů. Značkaři pracují bez nároku na odměnu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
před 14 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 1 hhodinou

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 2 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 3 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 3 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 3 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 4 hhodinami
Načítání...