„Šmejdi“ v novém. Na důchodcích vydělávají i mobilní operátoři

168 hodin: Snadná kořist (zdroj: ČT24)

Přibývá případů, kdy mobilní operátoři využívají praktik takzvaných šmejdů. Senioři přicházejí na pobočku pro radu a mohou odejít s novým tarifem či podepsanou smlouvou na internet. Podle Českého telekomunikačního úřadu se stížnosti seniorů na nátlak prodejců týkají všech tří operátorů. Tématu se věnovala redaktorka Kristýna Ciroková v pořadu 168 hodin.

Babička Romana Bušty z Českých Budějovic si šla na pobočku společnosti O2 pro radu s rozbitým mobilním telefonem. Prodavač devadesátileté paní nabídl novou smlouvu na dva roky s měsíčním paušálem za 400 korun. Za odměnu jí nabídl nový tablet.

„Má šedý zákal, takže vesměs nevidí. Říkala, že podepisovala nějakou smlouvu, že na ni ani neviděla a ještě je upozorňovala, že přišla jenom za opravou toho telefonu,“ popisuje vnuk paní Milady.

Roman Bušta si na přístup prodejců mobilního operátora stěžoval na sociální síti. „Mrzí mne, pokud ve vaší babičce tento postup zanechal negativní dojem. Nicméně babička mohla tuto službu odmítnout,“ zněla první reakce společnosti O2.

Senioři mají na vrácení měsíc

Po vlně negativních komentářů mobilní operátor své stanovisko přehodnotil. Nově nabídl možnost odstoupení od smlouvy.

„Pokud si zákazník tablet s mobilním internetem pořídí u nás na prodejně, má 14 dní na to, aby službu mohl bez udání jakéhokoli důvodu vrátit,“ uvedla v pořadu 168 hodin mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

Pro osoby starší 65 let mobilní operátor tuto lhůtu prodlužuje dokonce na 30 dní. Aby senioři mohli svůj nákup prodiskutovat se svými dětmi či vnoučaty.

Nejvíc stížností se týká O2

Že případ paní Milady není ojedinělý, potvrzuje i mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina. „Stížnosti seniorů na údajný nátlak prodejců v kamenných obchodech operátorů se v poslední době množí,“ uvedl.

Podle časopisu dTest se to týká všech třech tuzemských operátorů. „Dá se ovšem říci, že operátor O2 v tomto ohledu mírně vyčnívá,“ zmínil Miloš Borovička, právní poradce časopisu.

Operátoři jako „šmejdi“ bez hrnců

Operátoři nejsou první, kdo využívá důvěřivosti seniorů a jejich neznalosti. Ondřej Malý, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu, připodobnil chování mobilních operátorů k takzvaným šmejdům.

„Jsou to praktiky nikoli nepodobné tomu, co dělají prodejci hrnců a dek. Rozdíl je, že u operátorů se to děje v kamenné prodejně, a ne v kulturáku na vsi,“ řekl Malý v pořadu 168 hodin.

Zákazník je vedle operátora malý pán

Postavení zákazníků mobilních operátorů, tedy nejen seniorů, nepomáhá ani zákon. Český zákazník je podle Českého telekomunikačního úřadu v extrémní nevýhodě.

„Ochrana spotřebitele v telekomunikacích v Česku je nejhorší z celé Evropské unie minimálně ve věci smluv a jejich změn,“ uvedl v pořadu 168 hodin Ondřej Malý, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu.

Dva roky stará novela zákona o elektronických komunikacích například operátorovi ukládá povinnost přímo informovat zákazníka o změně tarifu a smlouvy pouze tehdy, když se jedná o podstatnou změnu k horšímu.