
Většina malých dodávek jezdí přetížených
Dodávky se používají pro nákladní dopravu stále častěji. Přetížená dodávka má přitom ale výrazně horší jízdní vlastnosti, a přitom může jezdit až stotřicítkou. Policisté je tak stále častěji kontrolují. Samotné vážení auta trvá sice jen pár minut, daleko víc ale zabere vypsání protokolu - takže se tvoří fronta. Hned první auto, které policisté kontrolně vážili například na hradecké dálnici, tak neprojelo, překročilo povolený limit zhruba o tunu podobně jako další auta.
Za první hodinu tady policisti zkontrolovali osm dodávek - a všechny byly přetížené. Jejich majitelé je museli odstavit a nechat přeložit. To je taky zřejmě ten nejhorší trest - policisti totiž mohou dát maximálně blokovou pokutu do dvou tisíc korun.
„Ředitelství služby dopravní policie v tuto chvíli jedná s ministerstvem dopravy o zvýšení postihů, aby tomu bylo minimálně stejně jako v kategoriích vyšších,“ konstatuje David Bukovský z ředitelství dopravní policie.
Mezitím si zastavení řidiči shánějí odvoz pro přebytečný náklad. Když se dodávky otevřou, je vidět důvod - dopravci mají snahu maximálně využít vnitřní prostor. Někteří řidiči jsou ochotní anonymně mluvit o poměrech v branži. Jejich firmy jsou pod tlakem konkurence i cen.
První dodávka, která se do tří a půl tuny vešla, proto přes váhy projíždí až za hodinu a čtvrt - jenom s prázdnými bednami od chleba se navíc vešla jen o pár kilo.
Dodávky se přetěžují kvůli snaze ušetřit
Problémy s dodávkami mají jeden základní důvod - snahu maximálně ušetřit. Dodávky jezdí podle předpisů pro osobní auta, včetně rychlosti. Řidiči nemusejí dělat povinné přestávky a nemusí se platit ani mýtné. Na rozdíl od větších náklaďáků nemusí dodávky ani každý rok na technickou.
Výrobci se přitom snaží nabízet v téhle kategorii auta, která uvezou totéž co náklaďáky a váhovému limitu se přibližují dokonce, i když jsou prázdné. Před pár dny zastavili policisti na Ústecku dodávku, která měla naloženo okolo osmi tun.
I kvůli zmíněným výhodám počty aut v kategorii dodávek v posledních letech výrazně stoupají. Za tři a půl roku jich přibylo víc než šest procent. Ke konci června jich bylo 538 tisíc - tedy zhruba jedna na devět osobních aut. Poslední dva roky se navíc neustále posouvají i rekordy v jejich prodejích.
Dodávky jsou stále dostupnější i pro běžné řidiče - třeba při stěhování jim stačí zajít do půjčovny. Oficiálně není potřeba nic víc než klasický řidičák skupiny B. Jenže rozměry jsou úplně jiné a stejně tak i chování aut, a to může být bez dřívější průpravy nebezpečné.
Zvyknout se dá, ale jen díky vlastním omylům, které v běžném provozu často neprojdou.