„Vzhledem k tomu, že jsme v nestabilní oblasti, kde je hodně povodní, a záchrannou službu provozujeme v různých extrémních podmínkách, rozhodli jsme se pořídit si stroj, který se dostane všude a dokáže i plavat,“ vysvětluje pořízení netradičního a unikátního vozidla Bořek Bulíček ze zdravotnické záchranné služby Trans Hospital.
Stroj je připravený zasahovat v extrémních situacích, jako jsou požáry, výbuchy chemických látek nebo povodně a sloužit má především ve chvíli, kdy selže ostatní technika a k pacientům se nedostane ani auto, ani vrtulník.
Třináct tun těžká obojživelná a pancéřovaná sanitka dovede pojmout až tři ležící pacienty, případně dva pacienty na lůžku a další čtyři sedící. Lékaři mají k dispozici dlahy, vakuovou matraci, defibrilátor i dýchací přístroj, a podle Bořka Bulíčka ze záchranného sboru Trans Hospital tak vozidlo dovede poskytnout adekvátní péči i těžce zraněnému pacientovi.
Záchranář Bulíček: Do Motola s obojživelníkem nepojedeme
Žlutý kolos, který vznikl čtyřměsíční přestavbou armádního bojového vozidla BVP-2, dovede na silnici vyvinout osmdesátikilometrovou rychlost, v terénu dosáhne až padesáti kilometrů v hodině a spotřebu má 160 litrů na sto kilometrů. Počítá se s ním ale na především na zásahy v kratších vzdálenostech.
„Průchodnost vozidla terénem je úžasná a je tak dobře odpružené a zkonstruované, že vnitřek pro pacienta poskytuje dostatečný komfort. Není to na to, abychom převáželi pacienta z lesů do Motola, ale přivést k nejbližšímu místu, kam se dostane sanitka,“ dodává Bulíček.
Obrněná sanitka v praxi dosud nezasahovala, záchranáři si v nepřístupných terénech zatím poradili s vrtulníky nebo terénními vozy. K nasazení je ale připravená po celém území Česka. K přepravě obojživelníka záchranáři používají nákladní vůz a na nejvzdálenější konec republiky se ze středočeských Řevnic dostane do čtyř hodin.
