Stavební řízení se prodlouží například u obchvatu Frýdku-Místku. Ministerstvo dopravy oznámilo přerušení jednoho z řízení až na rok. U spojky mezi R48 a rozestavěnou silnicí I/11 zase prodloužil lhůtu krajský stavební úřad. Přerušení řízení hrozí i dalším stavbám. Jde například o pražský okruh nebo modernizaci dálnice D1.
Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Tu si vyžádala Evropská komise, podle které původní zákon neodpovídal unijním směrnicím. „Pokud bychom to neudělali, hrozilo nám, že ztratíme možnost čerpání evropských fondů v řádech stovek miliard korun,“ vysvětluje ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).
Silničáři tak nově musí ministerstvu životního prostředí prokázat, že se od schválení původního posudku EIA projekt nezměnil. „Jedná se o desítky staveb, ale my se je snažíme vyřizovat podle toho, které jsou nejblíže stavebnímu povolení,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Podle silničářů hrozí zpoždění právě hlavně tam, kde už je vše ostatní hotovo, a čeká se jenom na verdikt ministerstva životního prostředí. Resort ale obavy mírní. „Od okamžiku, kdy nám stavebník, investor, žadatel, dá přehled změn projektu, budeme posuzovat projekt do 30 dnů,“ tvrdí Brabec.