Češi ani po 15 letech neumí zipovat

Díky rozsáhlým rekonstrukcím na dálnicích a hlavních tazích se provoz zdržuje až o hodiny. Dopravní odborníci ovšem upozorňují, že na tom svůj podíl mají i samotní řidiči. Neumí používat pravidlo zip a dopravu zbytečně zpomalují.

Několikakilometrovým kolonám v úseku zúžení se vyhnout nedá, zvlášť ve špičce. Pravidlo zipu bylo vytvořeno za účelem zvýšení plynulosti provozu. Uplatňuje se v místech, kde vzhledem k hustotě provozu může při snížení počtu jízdních pruhů docházet k dopravním zácpám – při stavební uzávěře, ale i při zablokování jízdního pruhu dopravní nehodou.

Zipování pomáhá zvyšovat bezpečnost i plynulost silničního provozu, ale jen málokterý řidič ho opravdu umí. „Zbytečně jede pomalu a nevyužívá volný prostor, který vzniká před ním. Dále se řidiči zařazují nesystematicky, ne ani ve stejném místě, zbytečně kilometr, dva kilometry před místem zúžení,“ upozornil Jindřich Frič, dopravní expert z Centra dopravního výzkumu.

Správné zipování zkrátí kolony o pětinu

Manévru se říká zip, protože auta v ideálním případě připomínají jednotlivé články zdrhovadla zapadající do sebe. Auta by se měla z obou pruhů střídat po jednom. Těsně před místem zúžení, jak je uvedeno v dopravních předpisech. Správné zipování může ušetřit i hodiny, dálnice může být až o pětinu průjezdnější.

Správný postup zipování v akci ukazuje instruktážní video Besipu:

Pravidlo zipu je v české legislativě ustanoveno od roku 2000. „Přestupkem by teoreticky mohlo být, pokud by někdo z řidičů nepustil toho, kdo už by se měl zařadit do průběžného pruhu,“ uvedla mluvčí jihomoravské policie Petra Ledabylová. Pokud tedy policie zhodnotí nedodržení pravidla zipu jako nedání přednosti v jízdě, může být řidič potrestán čtyřmi body a pokutou na místě do 2500 korun, ve správním řízení až 5000 korun.

Pokutu za špatné zipování však většinou nikdo nedostane. Policisté se v létě zaměřují spíše na kontroly dodržování povolené rychlosti v opravovaných úsecích.