Stát chce díky miliardám z EU elektrizovat 10 regionálních tratí

Správa železniční dopravní cesty začala letos ve velkém opravovat vedlejší tratě. Chce vyčerpat co nejvíc z evropských peněz. Během roku se na železnici utratí asi 44 miliard korun. Podle zjištění České televize chystá stát také elektrizaci deseti regionálních tratí. Velké stavění sloupů a trolejí chtějí železničáři spustit za necelé tři roky.

Stát už deset lokálních tratí vytipoval. Podle Petra Pšeničky ze Správy železniční dopravní cesty má smysl do elektrizace investovat. Předpokládá se totiž, že po vzoru pražské a brněnské aglomerace tyto tratě dál porostou.

Asi největší přestavba čeká trať z Olomouce do Uničova. Stát by měla přes pět miliard a vlaky by měla zrychlit až na 160 kilometrů za hodinu. Dosavadní lokálka tím získá lepší parametry než některé hlavní koridory.

Plány na elektrizaci tratí:

  • Plzeň - Domažlice
  • Kladno - Praha
  • Jihlava - Třebíč - Brno
  • Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
  • Staré Město u UH - Bojkovice
  • Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
  • Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
  • Frýdek-Místek - Český Těšín
  • Studénka - Příbor - Veřovice
  • Olomouc - Uničov

Zdroj: SŽDC

Energie z nafty je pro české dopravce asi třikrát dražší než z elektřiny. Rozdíl ale zmenšují ztráty způsobené odporem drátů, které tvoří obvykle až pětinu. Například sedm let starou přestavbu tratě z Letohradu do Polska tak považují odborníci za spornou. „Momentálně je nerentabilní. Jestli se to změní, to je ve hvězdách,“ řekl ČT Lubomír Musálek z Fakulty elektrotechnické ČVUT Praha.

Lokálek se teď v Česku opravuje hned několik. Na trati z Českých Budějovic do Volar se například staví nový most. Polovina ze 113 přejezdů také dostane novou signalizaci a trať se i zrychlí. Vlaky budou moci místy jezdit až devadesátkou. Cena za opravu 90 kilometrů železnice je miliarda a čtvrt. Hotovo by mělo být už letos.  

Stát chystá elektrizaci až deseti regionálních tratí (zdroj: ČT24)
Vydáno pod