Silnice R48 směřuje až k polským hranicím, doprava je rychlejší

Český Těšín - Severomoravská rychlostní silnice R48 se dnešním otevřením úseku z Horních Tošanovic do Žukova dostala až k hranicím s Polskem. Zhruba osmikilometrová silnice umožní jednodušší a rychlejší dopravu mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem a odkloní tranzitní dopravu, řekli dnes zástupci Ředitelství silnic a dálnic, kraje a obcí.

Obrovské odlehčení dopravy pocítí například Český Těšín. „To byl poslední úsek, aby se každý dopravce dostal dál na rychlostní komunikaci, musel se dotknout centra města. Znamená to obrovské urychlení a ulehčení dopravy, hlavně pro ty, kdo přijedou z Polska. Dostanou se na rychlostní komunikaci bez zdržení. Akorát teď všichni začínáme doufat, že to pokračování na Třinec bude co nejrychlejší,“ uvedl českotěšínský starosta Vít Slováček.

Petr Martiňák, starosta Horních Tošanovic a předseda občanského sdružení, které prosazovalo výstavbu R48, připomněl, že stavbu rychlostní silnice si před léty doslova vyprotestovali lidé. „Přesně 2148 dní uplynulo od chvíle, kdy občané stáli se svíčkou v ruce a měli obrovský sen, který se dnes stal skutečností. Chci poděkovat všem občanům za podporu a ubezpečit je, že budeme bojovat i za obchvat Frýdku-Místku a úsek Rychaltice-Frýdek-Místek,“ řekl. Jde o úseky, které jsou posledními stavbami R48, a zatím se stále teprve připravují.

Čtyřpruhovou rychlostní komunikaci postavilo sdružení firem vedených Metrostavem. Stavba začala v lednu 2005. Lubomír Hybl z oblastní správy Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že stavba stála zhruba 1,8 miliardy korun, tři čtvrtiny z toho jsou dotace z EU. Silnice prochází členitým terénem, proto si vyžádala hodně násypů. Její součástí je deset mostů a asi sedm kilometrů protihlukových stěn.

Napojením rychlostní silnice R48 na Český Těšín se zlepší nejen silniční spojení do Českého Těšína, ale i napojení důležité průmyslové zóny v Nošovicích, kterou buduje automobilka Hyundai, uvedl Robert Lang, ředitel společnosti D.I.S., která se na stavbě silnice podílela. Podle Langa se uleví se i obyvatelům obcí ležících na silnici E462, neboť z nich zmizí nekonečné kolony kamionů směřující do Polska. Stavba by podle Langa měla dlouhodobě snášet i extrémní zatížení po předpokládaném nárůstu dopravy po zahájení výroby v přilehlých průmyslových zónách.

Podle Hybla by měl být obchvat Českého Těšína zprovozněn na podzim 2008, stejně jako obchvat Jablunkova. Vyřešení dopravy na Třinec je ve fázi začínajících prací na projektech.

Vydáno pod