Ministerstva chystají projekt ke zlepšení situace na silnicích

Praha - Zlepšit situaci na silnicích má společný projekt ministerstva dopravy a ministerstva vnitra, který bude v blízké době představen veřejnosti. Projekt mají tvořit čtyři pilíře: důkladná a účinná prevence, srozumitelný zákon pro všechny účastníky, efektivní práce dopravní policie a kvalitní silnice. Na konferenci o bezpečnosti silničního provozu to dnes v senátu uvedla náměstkyně ministra vnitra Lenka Ptáčková Melicharová.

Počet obětí dopravních nehod na českých silnicích se stále zvyšuje. Zdá se tak, že na chování neukázněných řidičů zatím neměl vliv ani bodový systém trestání hříšníků, ani dříve ohlášené změny v práci dopravní policie. Zlepšit práci dopravní policie má pomoci zvýšení počtu jejích příslušníků a kvalitnější vybavení. To si dalo za cíl ministerstvo vnitra v tzv. Projektu 1000. V první fázi této části projektu bylo nakoupeno třicet speciálně upravených a vybavených pojízdných pracovišť pro dopravní policii. Celková částka vynaložená na jejich nákup činí 29 milionů korun. Tato vozidla budou využívána zejména při vyšetřování dopravních nehod.

Ministerstvo dopravy již dříve zřídilo početnou expertní skupinu, která má vyhodnotit tzv. silniční zákon a připravit jeho novelu. Členové skupiny v minulých dnech ministerstvu předložili věcné připomínky. Podle náměstkyně ministra dopravy Daniely Kovalčíkové se ale sešlo asi 580 pozměňovacích návrhů, což je podle ní „neuchopitelné“. Jednotlivé návrhy jdou navíc často proti sobě, uvedla Kovalčíková. Další schůzku skupiny plánuje ministerstvo v prosinci.

Úkolem expertní skupiny je podle Kovalčíkové zhodnocení zákona o silničním provozu, například zda jsou vyvážená represivní a preventivní opatření. „Sledujeme zejména tři klíčové oblasti této právní úpravy. To jest, jak funguje dohled, jak funguje prevence a jak je zajištěna vymahatelnost tohoto zákona,“ sdělila novinářům Kovalčíková. Expertní tým normu nepokládá za špatnou, zákon se podle náměstkyně neliší od evropského standardu.

Zákon o silničním provozu by měl být podle účastníků konference více provázaný s ostatními předpisy. Bodový systém by se rušit neměl, neměl by ale působit jen represivně a je třeba ho lépe uplatňovat v praxi. Náměstkyně ministra vnitra uvedla, že v Německu mají lidé větší možnosti své chyby napravit. Body se jim zčásti vrátí například po úspěšném absolvování odborných seminářů, lidé bez ztráty bodů mají výhodnější povinné pojištění. Někteří účastníci poukazovali na potřebu rozlišovat rychlou jízdou a nepřiměřenou rychlost jízdy.

Chystaná novela by se měla podle předsedy senátního podvýboru pro dopravu Jiřího Nedomy (ODS), člena expertní skupiny, soustředit na bonusy pro řádné řidiče, motivaci k ohleduplnosti pro neukázněné řidiče a tvrdé postihy pro bezohledné řidiče. Předseda senátního ústavně-právního výboru Jaroslav Kubera (ODS) varoval před snahami zákon neúměrně rozšiřovat. Norma by podle něj mohla být jednovětá: „Řidič se musí chovat tak, aby neohrožoval ostatní účastníky silničního provozu, a jezdit přiměřenou rychlostí.“

Změny v práci dopravní policie měl odstartovat nástup jejího nového šéfa Martina Červíčka. V létě nahradil Zdeňka Bambase, který byl odvolán 27. července právě kvůli neuspokojivým výsledkům, zejména rostoucímu počtu mrtvých na silnicích. Červíček oznámil, že jeho hlavním cílem je přenést více pravomocí na regionální policejní ředitelství, která znají lépe dopravní situaci ve svém kraji. Řidiči se také už nemají setkávat s celostátními dopravněbezpečnostními kontrolami Kryštof. Mají je nahradit menší akce organizované v regionech a zaměřené na konkrétní riziková místa. Červíček chce též vymýtit korupci mezi dopravními policisty.