V budoucnu bude možné si odmazat trestné body

Praha - Řidiči budou mít v budoucnu zřejmě šanci na umazávání trestných bodů za dopravní přestupky. Umožňuje to novela zákona o autoškolách, kterou dnes ve třetím čtení přijala Poslanecká sněmovna. Návrh nyní zamíří do senátu a poté k podpisu prezidentovi. Ze zákona ale na poslední chvíli vypadl návrh, který umožňoval soukromým firmám měřit rychlost na silnicích.

Návrh, který umožňoval soukromým firmám měřit rychlost na silnicích, dnes jeho autor, poslanec ODS Karel Sehoř, stáhl. Klub ODS se podle něj připojil k názoru, že je možné tento postup zneužít. Návrh navíc neprošel debatou v hospodářském výboru, protože by zadán pozdě. Sehoř se domnívá, že bodový systém je příliš přísný a neukázal žádný výsledek. Smysl má jen, aby policisté sledovali bezpečnost na silnicích a dodržování pravidel.

Řidičům, kteří nebudou mít víc než deset bodů a předloží osvědčení, že absolvovali kurz bezpečné jízdy, obecní úřad podle novely trestné body umaže. Tento způsob ale bude možné uplatnit jen jednou do roka. Nesmí však jít o přestupky trestané více než šesti body. Například za řízení s alkoholem v krvi, na které zákon pamatuje sedmi body, se možnost umazávání trestných bodů vztahovat nebude. Poslanci současně umožnili vznik středisek bezpečné jízdy, kde se řidiči budou školit.

Proti návrhu, aby rychlost mohly měřit soukromé firmy, se dnes ostře postavil například poslanec KSČM Pavel Hojda, který ho označil za téměř privatizaci státní správy. Podle něj půjde soukromým firmám jen o zisk. Poslance vyzval, aby tento návrh nepodpořili. Sehoř svůj návrh vysvětloval mimo jiné tím, aby obce, které tuto možnost nemají, mohly zajistit bezpečnost hlavně na průjezdních komunikacích.

Možnost odmazávání trestných bodů schvaluje expert na bezpečnost dopravy Robert Šťastný. Nicméně správný postup vidí především v důsledné kontrole. „Na české řidiče platí vysoká pravděpodobnost kontroly a vysoký postih,“ dodal Šťastný.

Šťastný nesouhlasí s kritikou bodového systému. Komentáře při zavádění systému ve smyslu, že jde o zbytečnou šikanu, příliš neprospěly. „Španělsko zavedlo bodový systém ve stejnou dobu jako my a již druhý rok má pokles mrtvých na silnicích,“ hájil správnost systému.

Podobně odmítá kritiku bodového systému i mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle něj nelze problémy na silnicích svádět jen na bodový systém. „V zahraničí rovněž roste nehodovost,“ podotkl Hanzelka s tím, že je třeba si uvědomit, že v České republice roste nejen intenzita provozu, ale i počet řidičů. Hanzelka připustil, že kvalita vozovek není v nejlepším stavu, přesto však poukázal, že podle statistik je za 98 procenty všech nehod lidský faktor.

Přijatá novela zákona o autoškolách mění i požadavky na obsah vstupního školení řidičů z povolání. V rámci vstupního školení budou muset absolvovat výuku a výcvik v rozsahu 140 hodin. Osvojovat by si měli například znalosti o sociálně právním prostředí v silniční dopravě, hospodářském prostředí a organizaci dopravního trhu nebo o teorii pokročilého racionálního řízení. Zpravodaj k zákonu poslance Sehoře již dříve řekl, že jde o to, aby školení nebylo pouhou druhou autoškolou, ale aby se v něm profesionální řidiči seznamovali s věcmi, které v praxi řeší.

  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/60/6000.jpg
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/61/6001.jpg