Profesionální řidiči musí mít od dubna nový průkaz, jinak nesmí za volant

Praha - Profesionální řidiči aut nad 3,5 tuny nebudou moci už od dubna jezdit bez nového profesního průkazu. Nařizuje jim to zákon, aplikující evropské směrnice, většina dopravců na to ale není připravena a podle autoškol navíc norma diskriminuje řidiče s praxí.

Od 1. dubna bez profesního osvědčení profesionální řidiči ani nezaparkují. Zákon se nevztahuje ale jen na řidiče kamionů a autobusů, ale nově i řidiče menších nákladních aut. „Euronovela rozšiřuje povinnost řidičů mít u sebe platné profesní osvědčení i na podskupinu oprávnění C1, tzn. nákladní vozidla mezi 3,5 a 7,5 tunami," potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
 
Autodopravci mají už teď strach, že kvůli nedostatku kvalifikovaných řidičů zůstane v dubnu většina jejich aut v garáži. Obavy má i pan Šafránek. Po Praze rozváží pečivo už přes pět let: „Už dnes máme problémy s řidiči, je jich nedostatek, nový zákon nám to ještě znepříjemní," konstatuje.
 
Situaci podle autoškol komplikuje samo ministerstvo. Nový zákon, který připravilo, je složitější než evropská směrnice a navíc diskriminuje řidiče s letitou praxí. Ti budou muset kvůli europrůkazu na 140 hodinové školení za desítky tisíc korun. Naopak ti, co získali řidičský průkaz půl roku před účinností zákona, tedy od října, dostanou profesní osvědčení automaticky na požádání.
 
Nespokojení jsou i sami školitelé. Chybí jasná pravidla, několik dní před platností novely stále nevědí, podle čeho budou řidiče školit: „Považuji za alarmující, že Ministerstvo dopravy nebylo schopno připravit vyhlášku, byť text zákona v hrubých rysech byl znám už před půl rokem," zlobí se předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. Ministerstvo se však brání s tím, že vyhlášku již dokončuje.
 
Bez platného profesního průkazu budou řidiči po 1. dubnu riskovat nemalý postih: pět bodů, desetitisícovou pokutu a až roční zákaz usednout za volant.

Vydáno pod