Ze staré vlakové trati Přibyslav - Sázava bude asi cyklostezka

Přibyslav (Havlíčkobrodsko) - Koridor staré železniční trati Přibyslav - Sázava bude v budoucnu nejspíš sloužit jako cyklostezka. Přes sto let stará dráha, která vedla malebným údolím Sázavy, sloužila v poslední době už jen výletním vlakům. Kvůli špatnému technickému stavu ale byly nedávno rozebrány koleje i mosty. Skoro deset kilometrů zpevněné trasy chce teď Přibyslav využít pro stavbu cyklostezky. O dotaci na tuto stavbu plánuje požádat letos na jaře, řekl dnes novinářům starosta města Jan Štefáček.

Cyklostezka by podle Štefáčka přispěla k rozvoji cestovního ruchu. Byla by bezpečnou a turisticky atraktivní spojnicí mezi Žďárem nad Sázavou s památkou UNESCO, kostelem svatého Jana Nepomuckého a přibyslavským zámkem, v němž sídlí významné hasičské muzeum. Kromě jezdců na kolech má stezka sloužit také chodcům, in-line bruslařům a v zimě i pro běžecké lyžování. Na kole by díky ní mohli lidé z okolí jezdit do Žďáru do práce a do škol.

Místo kolejí asfalt

Náklady na novou asfaltovou komunikaci, včetně obnovení pěti mostů, se zatím odhadují v několika desítkách milionů korun. Radnice se však do stavby pustí jen v tom případě, že dostane dotaci z EU. Podle Štefáčka je dobrá šance získat na tento projekt peníze z Regionálního operačního programu. Vlastníkem trati je zatím firma SaZ Hodonín, která má závod v obci Sázava. Štefáček podotkl, že je s radnicí domluvena na prodeji pozemků za přijatelnou cenu, pokud se akci podaří uskutečnit. Nyní se chystá výběrové řízení na zpracovatele projektu cyklostezky.

Ze Žďáru nad Sázavou už vede ve směru na Přibyslav cyklostezka k obci Hamry. Dál až do obce Sázava cyklistům slouží úseky zpevněních lesních a polních cest. Chybějící části slíbily dobudovat přilehlé obce, poznamenal Štefáček.

Železniční úsek Přibyslav - Sázava byl pozůstatkem kdysi významné dráhy mezi Žďárem nad Sázavou a Havlíčkovým Brodem, která vznikla v roce 1898. Po druhé světové válce byla trať přeložena. SaZ ji získal při privatizaci v polovině 90. let. Výletní vlaky vozily turisty od roku 1997 do jara 2006. Obce tehdy deklarovaly, že založí sdružení, které se na obnovu zařízení trati pokusí získat peníze z EU. Nepovedlo se to ale a trať byla později rozebrána.

Vydáno pod