Silnice smrti čekají na zabezpečení, dále na nich umírají lidé

Nový Jičín/Svitavy - Na nebezpečných úsecích českých silnic zbytečně umírají lidé. Přestože mají silničáři k dispozici data z rizikových map, řešení, jak zvýšit na silnicích smrti bezpečnost, zůstávají často jen na papíru. Běžným důvodem je argument, že zabezpečení už by se finančně nevyplatilo, protože do několika let nahradí nebezpečnou silnici nová komunikace.

V posledních dnech zemřelo na českých silnicích první třídy několik lidí po čelní srážce. K těmto smrtelným nehodám došlo na úsecích, kde je problém dlouhodobý a nijak neřešený. Na 19kilometrovém úseku silnice z Ostravy na Olomouc zemřelo za poslední roky skoro 30 lidí, na silnici z Brna na Svitavy je za posledních 9 let už 50 obětí. Na jihu Čech nezměnila situaci ani tragédie u Nažidel.

Účinná opatření jsou přitom známa. Na 10kilometrový úsek severomoravské silnice R48 silničáři před šesti lety umístili svodidla. Od té doby tam nedošlo k žádnému úmrtí, zatímco na dalších 20 rizikových kilometrech zemřelo 30 lidí.

Přesto se však další svodidla nebudou rozmisťovat. Prvním důvodem je cena takové úpravy, kilometr podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfreda Brunclíka přijde na 5,5 milionu korun. Druhým je rekonstrukce R48, která je plánovaná na rok 2012.

Na jižní Moravě se čeká na dokončení silnice R43, která by svitavskou silnici smrti nahradila. Její výstavbu komplikují spory s ekology a v lednu už mezi Svitavami a Brnem zemřeli 4 lidé. S takovým přístupem však nesouhlasí nový ministr dopravy Petr Bendl (ODS). „Argument, že někde bude paralelní silnice, byť za 5 nebo 10 let, prostě není argument,“ říká.

Kritickou situaci chce rychle řešit také hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD). „My jsme představili na jednání hejtmanů společnou iniciativu nového zákona, který by měl urychlit výstavbu páteřní silniční sítě,“ řekl. ŘSD má podle Brunclíka připravené úpravy a opravy asi v pěti úsecích.

Na jihu Čech se stále čeká na silnici R3, stavět se začne údajně do roka a práce skončí možná do pěti let. Po šesti tragických letech až teď konečně začíná zabezpečování současného stavu alespoň novým značením a výstrahami.