ČD vozí cestující novým motorákem, novinku chystá i Regiojet

Praha – Zásadní novinky ve své nabídce představují oba vzájemně si konkurující železniční dopravci České dráhy a Regiojet. Zatímco dráhy se zaměřily na regionální dopravu a dnes poprvé svezly cestující v novém motoráku, jehož nákup zahájil období razantní obměny vozového parku, Regiojet už má dostatek vozidel, aby mohl od pondělí zahájit provoz čtvrtého páru svých spojů na dálkové lince Praha–Havířov.

Regioshuttle svezl první cestující

Z Jihlavy dnes vyjel na svou panenskou jízdu v barvách Českých drah motorový vůz typu Stadler Regioshuttle RS1. Jde o první nově pořízený motorák od roku 1997. „Jsem přesvědčen, že to je skoro revoluční krok, který přinese zásadní změnu úrovně regionálního cestování,“ komentoval jízdu prvního nového motoráku vysočinský hejtman Jiří Běhounek. Ve vlaku je samozřejmostí klimatizace, komfortní podvozky a nízkopodlažní část s dostatkem prostoru pro invalidní vozíky, kočárky nebo kola. 

Dráhy pořídily 33 vozů tohoto typu, první přijel v minulém týdnu do Liberce, následovat ho tam bude dalších šestnáct. Severočeští cestující ale zatím mohou nový vlak obdivovat jenom zdálky, svezou se až příští týden. Zbylých sedmnáct vozidel je určeno pro Vysočinu. „Z toho třináct je spolufinancováno z evropských fondů, čtyři vozidla kupují České dráhy z vlastních prostředků,“ upřesnila krajská ředitelka ČD Lenka Horáková.

Zprvu budou regioshuttly podle hejtmanova náměstka Libora Joukla jezdit mezi Humpolcem, Havlíčkovým Brodem a Ždírcem na Doubravou. Později se moderní motoráky vydají také na linky Počátky–Žirovnice–Havlíčkův Brod, Havlíčkův Brod–Křižanov, Jihlava–Třebíč, Žďár nad Sázavou–Nové Město na Moravě, Křižanov–Velké Meziříčí, Okříšky–Moravské Budějovice a Horní Cerekev–Obrataň. Podle ředitelky Horákové se ale na některých tratích cestující s novými vlaky setkají pouze o víkendech.

Regioshuttle
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

V Libereckém kraji se regioshuttly vydají na trasu z Liberce přes Jablonec nad Nisou a Tanvald do Harrachova, na odbočnou lokálku do Josefova Dolu a na lokálky na Frýdlantsku. Soubor těchto tratí získaly ČD od kraje ve výběrovém řízení, pořízení nových vozidel bylo jednou z podmínek přidělení smlouvy.

Smršť nových regionálních vozidel zprovozněním regioshuttlů teprve začíná. V průběhu příštího týdne představí Škoda svoji novou jednopodlažní elektrickou jednotku nazvanou Regio Panter. Dráhy ji objednaly pro osobní vlaky na tratích sice významných, ale vytížených tak, že na nich velkokapacitní City Elefant není potřeba.

Denně pojede už osm regiojetů

Zatímco dráhy začínají ukazovat cestujícím v regionech, že i vlaky na lokálkách mohou být moderní, na dálkové trase z Prahy na Ostravsko jim chce další pasažéry sebrat konkurenční dopravce Regiojet. Od pondělí začne jezdit nový pár spojů – v 8:27 pojede z Havířova do Prahy, v 15:27 z Prahy (hlavního nádraží) do Havířova. K oběma spojům povede mateřská společnost Student Agency své autobusy jako přípoje z dalších měst.

V příštím roce – resp. od 11. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád – chce Regiojet vést až devět párů spojů denně, jeden z nich navíc až do Žiliny.

Regiojet
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Český jízdní řád už znají Německé dráhy

Jak budou vlaky v příštím roce jezdit na většině tratí, se už cestující mohou dozvědět. Data pro příští rok včetně těch českých zveřejnily Německé dráhy ve svém vyhledávači spojení, většina krajů také na svých internetových stránkách zveřejnila definitivní podobu tabulek grafikonu, podle kterého se budou vlaky od 11. prosince řídit.

Reportáž Radovana Daňka (zdroj: ČT24)