Problémy Českých drah chtějí poslanci řešit šrotovným

Praha – Rozšířit šrotovné i na železnici navrhují poslanci Cyril Zapletal (ČSSD) a Karel Sehoř (ODS). Podle nich by měl dopravce, který nechá sešrotovat lokomotivu starší 20 let, dostat až 40 milionů korun, za starý vagon polovinu. Oba poslanci předložili tento nápad v Poslanecké sněmovně při projednávání návrhu zákona o podpoře hospodářského růstu a sociální stability z pera poslanců ČSSD. Sehoř se o něm zároveň zmínil již na úterním zasedání sněmovního hospodářského výboru. S podobným nápadem přišel nedávno i server Želpage zabývající se železniční dopravou, jednalo se ovšem o aprílový žert.

Podle Cyrila Zapletala motivoval dvojici poslanců k tomuto návrhu pohled na neutěšený stav vozového parku Českých drah, které provozují 98 procent osobní železniční dopravy. „Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem,“ míní.

Lokomotivy ČD jsou v průměru staré 28,1 roku a vagony 32,2 roku. V zahraničí naproti tomu podle předkladatelů návrhu mají ekonomicky zdraví drážní dopravci vozidla stará průměrně asi 14 let.

Státní fond životního prostředí by podle nich měl uvolnit za šrotovné na vlaky tři miliardy korun během následujících tří let. Z toho by se dalo pořídit například asi 35 nových železničních dvoupodlažních jednotek. Jejich výroba by mohla znamenat zachování asi 1800 pracovních míst a zároveň zřízení asi 100 míst.

Zapletal zdůrazňuje, že na rozdíl od šrotovného u aut, ze kterého můžou těžit i zahraniční automobilky, podpoří jeho návrh domácí firmy. „Zůstane to v českém průmyslu,“ dodal.