Co s novou památkou? řeší zachránci historického nádraží

Ústí nad Orlicí – Jedna z nejstarších zachovalých nádražních budov v Česku zůstane stát. Organizátoři petice Stop demolici z občanského sdružení Nádraží nedáme! podporováni 17 tisíci signatářů dosáhli prohlášení budovy za kulturní památku. Po modernizaci stávající trati ale již nebude sloužit jako nádražní budova, poblíž by totiž měla vzniknout docela nová nádražní budovy. Organizátoři petice spolu s vlastníkem nové kulturní památky Českými drahami tak řeší takřka nerudovskou otázku – co s ní?

Uvažuje se o dalším využít historickou stavbu jako železniční muzeum, hostel nebo ústecké informační centrum. Nejprve ale bude třeba budovu z roku 1874 zrekonstruovat. „Nejlepším majitelem by byla SŽDC, která může rekonstrukci uhradit z fondů Evropské unie. Se SŽDC bychom společně s krajem či městem Ústí nad Orlicí jednali o využití volných prostor,“ navrhl řešení situace iniciátor petice Martin Kadrman.

Jelikož není zcela jasné, k čemu bude klasicistní stavba od Rudolfa Freye sloužit, dávají někteří obyvatelé Ústí nad Orlicí najevo obavy z jejího postupného zpustnutí. „Obávám se, že tento barák, pokud se opraví za nesmírné miliony korun, bude prázdný – a bohužel se tady ubytují squatteři, bezdomovci, feťáci,“ uvedl městský zastupitel Martin Dudla.

Reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)

Jisté je pouze to, že dnešní nádražní budova nebude po rekonstrukci trati nadále plnit svoji původní úlohu. „Je to takové místo, které bohužel zpomaluje železniční dopravu v tomto úseku a železnice se tak stává méně konkurenceschopnou, to je určitě škoda,“ podotkl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

S rozhodnutím se ale zatím nemusí příliš spěchat, na letošek není modernizace ústeckého nádraží naplánována.

V Ústí nad Orlicí se stýkají trati Praha – Česká Třebová a Ústí nad Orlicí – Letohrad. Každá z těchto tratí má ve stanici vlastní kolejiště a budova stojí mezi nimi. Po rekonstrukci by mělo zůstat jediné kolejiště s perony a podchody, nádraží by ale mělo stát jinde než dnes, aby bylo možné postavit pozvolný oblouk, před nímž nebude nutné výrazně zpomalovat. Dnes musí vlaky před obloukem mezi ústeckým nádražím a zastávkou zpomalovat na 70 km/h.

Vydáno pod