Student Agency nebude mít rychlík mezi Ostravou a Prahou

Brno - Student Agency odloží projekt rychlíkového vlakového spojení mezi Ostravou a Prahou. Důvodem jsou prý nejasné podmínky na trhu. Pro server iDnes.cz to uvedl obchodní ředitel Student Agency pro železniční dopravu Jiří Schmidt. Projekt měl konkurovat Pendolinu Českých drah (ČD). Student Agency se tak namísto luxusních vlaků chce zaměřit na dopravu, kterou ze svých rozpočtů podporují kraje a stát.

Firmě vadí, že ministerstvo dopravy zvažuje dotování dálkových spojů Euro (EC) a InterCity (IC), které na trase mezi Prahou a Ostravou provozují ČD. „Není tak jasné, jak bude vypadat nabídka dotovaných spojů za několik let a v takových podmínkách je těžké vytvářet jasný byznys plán,“ cituje server Schmidta. Firma již měla vybraného výrobce vlaku, několikrát také představila jeho vizualizaci.

České dráhy nyní dostávají na dálkovou dopravu čtyřmiliardovou dotaci. Stát podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky přispívá na kilometr 107 korun. Podle něj ale již stát v rámci celé smlouvy s ČD některé EC a IC dotuje.

Pokud by stát začal dotovat EuroCity a InterCity, mohly by se dotace ČD podle dřívějších údajů majitele Student Agency Radima Jančury zvýšit až na 5,7 miliardy Kč. Student Agency by prý byla schopna s těmito dotacemi provozovat stejné spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší. Po navýšení dotací by rozdíl činil až polovinu, uvedl Jančura v dubnu, kdy byl plán ještě aktuální.

Do konce týdne odevzdá nabídku do soutěže na provoz osobních vlaků v Libereckém kraji, vedení dopravce sonduje možnosti vypsání tendrů také v dalších krajích.

Server míní, že ještě lukrativnější by pro soukromé dopravce bylo právě provozování dotovaných rychlíků. Ministerstvo dopravy u nich platí ve srovnání s kraji zhruba dvojnásobnou dotaci na jeden kilometr. „Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD,“ podotkl Schmidt. Vyšší dotace podle mluvčího ministerstva ale dávají logiku, neboť jsou to vlaky vyšší kvality.

Ministerstvo dopravy se však zatím k vypsání soutěže na provozování dálkových vlaků nechystá. Předchozí ministr Petr Bendl i současný Gustáv Slamečka podle ministerstva mají zájem, aby na železnici vstoupili konkurenti. Zatím se ale nedá říct, že by úřad vypsal tendry třeba už letos na podzim.

Ministerstvo naopak plánovalo uzavřít desetiletý kontrakt na provoz rychlíků s Českými drahami, aby dopravci umožnilo nakoupit modernější vlaky. Návrh smlouvy ale odmítlo ministerstvo financí.