Brno vyzkoušelo koňskou, parní i elektrickou tramvaj

Brno – Evropou se v 60. letech 19. století začal šířit nový způsob dopravy po městě - po vzoru koňské železnice se v ulicích měst objevily také první tramvaje tažené koňmi. Pozadu nezůstala ani habsburská monarchie, první pouliční dráhu zprovoznili roku 1865 ve Vídni, o rok později ji začali používat obyvatelé uherské Pešti. Jako třetí v Rakousko-Uhersku zahájili provoz koňské tramvaje v Brně, kde se první cestující svezli 17. srpna 1869. Počátky využívání tramvají v moravské metropoli ovšem neprobíhaly bez problémů. Obyvatelé totiž o nový způsob nejevili valný zájem, buďto nechtěli měnit své zvyky, nebo neměli peníze. Prosadil se nakonec až v pořadí třetí projekt – párou poháněná tramvaj.

Návrh na zřízení tramvajové trati přitom předložil brněnský radní Heschl svým kolegům ve vedení města teprve začátkem roku 1868. Hned v únoru městská rada poslala do Vídně žádost o udělení příslušné koncese, a jelikož asi nečekala zamítnutí, rovnou založila firmu Brünner Tramway Gesellschaft für Personen und Frachtenverkehr (Brněnská tramvajová společnost pro osobní a nákladní dopravu). Svolení od vídeňského ministerstva získali Brňané 4. srpna 1869 a za necelé dva týdny už se jezdilo.

Pro Brňany příliš drahá

3 minuty
Vstup Lenky Drmotové
Zdroj: ČT24

Tramvaj ale příliš nenarušila zaběhnuté zvyky obyvatel města - ti bohatší i nadále jezdili v kočárech, chudší lidé používali spíš koňmi tažené omnibusy nebo vlastní nohy. Nová pouliční dráha, která spojila Kiosk se Semilassem v tehdy samostatném Králově Poli, totiž byla vcelku drahá. Jedna jízda stála 15 krejcarů, děti platily polovic; běžný zaměstnanec si mohl za svou denní mzdu dovolit jen sedm jízd. Není proto divu, že tramvaj sloužila obyvatelům Brna spíše pro víkendové jízdy za výlety.

Ještě do konce roku 1869 se přitom původní trať výrazně rozrostla, další úseky, včetně oblíbené výletní trati do Pisárek, přibyly i v roce 1870. Celkem tramvajová společnost vybudovala 14 kilometrů kolejí, na kterých jezdilo šest desítek osobních a deset nákladních tramvají. Nezájem cestujících a prodělek z provozu ale způsobil nejprve zavírání některých tratí a na podzim 1874 tramvaje z brněnských ulic zmizely.

Neúspěch i napodruhé

Znovu se o zavedení tramvajové dopravy v Brně pokusil podnikatel Bernard Kollman, který sem přesunul svůj projekt z Prahy, kde plánoval vybudovat pouliční dráhu. Pro Brno tudíž pořídil nové vozy. Kollmannovy otevřené tramvaje, vhodné jen pro letní provoz, se do ulic vydaly poprvé 4. června 1876, nejprve na linku mezi Pisárkami a hlavním nádražím.

Ani druhý pokus o brněnskou koňskou tramvaj ale nedopadl dobře. Firma se sice ještě pokusila zavést do provozu tehdy moderní parní tramvaj (za neohlášenou zkoušku Kollmannovi vyhrožovaly úřady v roce 1879 pokutou), ukázalo se ale, že pro koleje jsou její vozy příliš těžké. V říjnu 1880 se tak Brno podruhé s tramvajemi rozloučilo.

Nakonec se prosadila pára a potom elektřina

Radní se ale představy o fungující pouliční dráze nechtěli vzdát. Smlouvu nakonec uzavřeli s Wilhelmem von Lindheimem, propagátorem parních tramvají. Pro nové těžší tramvaje ale bylo potřeba nejprve zcela přestavět koleje. Městské lokomotivy s vlečnými vozy se v ulicích objevily v květnu 1884. Parní tramvaj na rozdíl od svých koňských předchůdkyň vcelku prosperovala, zejména díky tomu, že nabízela i nákladní dopravu brněnským firmám.

Od 90. let ale bylo stále jasnější, že budoucnost patří pouliční dráze poháněné elektřinou. V Brně se k elektrifikaci odhodlali poté, co zdejší provoz koupila v roce 1898 vídeňská elektrárenská společnost. Parní tramvaje skončily sloužit osobní dopravě poté, co je 21. června 1900 nahradily „šaliny“ (z německého Elektrische Linie). Náklady ale vozily ještě do první světové války.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Tenisový svaz má v dotační kauze vrátit přes 77 milionů, možná zastaví Štvanici

Český tenisový svaz (ČTS) má kvůli dotační kauze z éry bývalého předsedy Iva Kaderky vrátit státu dalších 52,5 milionu korun – celkově by měl kvůli nesprávnému nakládání se státními příspěvky zaplatit přes 77 milionů. Svaz to v pátek oznámil v tiskové zprávě.
před 6 mminutami

Policie zasahovala v kauze bitcoinů. Jejich dárce obvinila, píše Deník N

Policie od čtvrtečního pozdního večera zasahovala v bitcoinové kauze, zajišťovala osoby a věci, uvedlo na webu Vrchní státní zastupitelství v Olomouci. Policie také zadržela Tomáše Jiřikovského, který v minulosti ministerstvu spravedlnosti bitcoiny daroval. Podle vrchního státního zástupce Radima Dragouna se zásah týkal praní špinavých peněz a obchodu s drogami. Deník N uvedl, že policisté Jiřikovskému sdělili obvinění z legalizace výnosů z trestné činnosti a nedovoleného nakládání s omamnými a psychotropními látkami.
00:31Aktualizovánopřed 8 mminutami

Ministerstvo začne vymáhat od Agrofertu dotace kvůli Babišovu střetu zájmů

Ministerstvo zemědělství začne vymáhat dotace poskytnuté Agrofertu v období, kdy byl koncový vlastník tohoto holdingu Andrej Babiš (ANO) ve střetu zájmů, napsal na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Upozornil na to také server Seznam Zprávy. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský reagoval, že společnost pro jakékoliv vrácení dotací nevidí důvod a jedná se prý o předvolební kampaň.
09:25Aktualizovánopřed 16 mminutami

Horké vlny sílí, počet tropických dnů se ztrojnásobil, varuje klimatolog

Od šedesátých let se zvedla teplota o dva stupně Celsia, v létě o tři stupně a počet tropických dnů narostl trojnásobně, uvedl klimatolog Pavel Zahradníček v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. V pátek má vlna veder v Česku vrcholit teplotami až 38 stupňů Celsia. Horké vlny jsou podle Zahradníčka častější a intenzivnější než v minulosti, což negativně dopadá na krajinu, lidské zdraví i živočichy. Upozorňuje, že adaptační opatření měst bývají často nedomyšlená.
před 55 mminutami

Obtěžuje vás někdo v MHD či na ulici? Ruce před sebe a vykejte, radí expertka

Zírání, letmé doteky, urážky, ale i nadávky se čím dál více objevují ve veřejném prostoru. S nevhodným chováním se většinou ženy nejčastěji setkávají v městské hromadné dopravě, obchodě nebo na ulici. Podle odborníků je dobré preventivně takovým situacím předcházet, pokud ale k obtěžování dojde, je vhodné v takové chvíli s agresorem komunikovat a dát mu najevo i fyzicky – postojem, že obtěžovaná osoba nechce, aby narušil její osobní prostor.
před 3 hhodinami

Mnohé nemocnice přes prázdniny omezují provoz

Běžná údržba, malování nebo dovolené – mnohé nemocnice v Česku z těchto důvodů přes prázdniny omezují provoz. Řada jich poskytuje jenom akutní péči, některá oddělení se přesouvají, jiná úplně zavírají a plánované operace se často odkládají na podzim. Situace se ovšem liší v různých regionech: například nemocnice v Příbrami zajišťuje pouze akutní péči, zatímco Prahy se prázdninový režim dotýká jen málo – v hlavním městě jde většinou o krátkodobá omezení.
před 3 hhodinami

Padaly teplotní rekordy

Teplotní rekordy padly ve čtvrtek na patnácti ze 169 míst, kde se měří přes třicet let. Nejtepleji bylo na měřicí stanici Plzeň Mikulka, kde teploměr ukázal 36,2 stupně Celsia. Víc než 35 stupňů bylo v Tušimicích na Chomutovsku. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Příliv velmi teplého vzduchu do Česka od jihu bude podle meteorologů vrcholit v pátek, kdy očekávají nejvyšší teploty nad 37 stupni Celsia.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Zbavit se závislosti chce více kuřáků než dřív

Přibývá kuřáků, kteří se chtějí této závislosti zbavit. Mezi klienty největší tuzemské zdravotní pojišťovny se zájem o léčbu za poslední dekádu zdvojnásobil. Že si lidi riziko uvědomují, potvrzují i lékaři. Za tři roky, co běží screening rakoviny plic, podstoupilo vyšetření přes dvacet tisíc zájemců.
před 13 hhodinami
Načítání...