Po povodních zůstává na Novojičínsku neprůjezdná jedna trať

Nový Jičín - Jednokolejka mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi, kterou zničila červnová povodeň, zůstává téměř 70 dní po katastrofě zdevastovaná a neprůjezdná. Cestující na tomto úseku stále přepravuje náhradní autobusová doprava. Nový Jičín se obává další devastace trati a má zájem na jejím pokračování, uvedl místostarosta Nového Jičína Milan Šturm (ODS). Podle mluvčí krajského úřadu zatím není jasné, zda a kdy bude železniční provoz na trase obnoven.

Šturm uvedl, že jde o významnou železniční trasu z Nového Jičína na Valašské Meziříčí. Podle Šturma bude finanční náročnost obnovy trati velmi vysoká. Zorganizovali tam proto společné jednání starostů Nového Jičína, Mořkova, Hostašovic a Hodslavic. Zastupitelstvo Nového Jičína podle něj již vyjádřilo zájem na dalším fungování trati, naopak zastupitelstvo Hodslavic na tom netrvá. Zastupitelé Mořkova a Hostašovic zatím o této věci nejednali.

Finanční náročnost opravy trati bude vysoká

„Náklady na obnovu trati Nový Jičín - Hostašovice byly odhadnuty na 81 milionů korun. Kraj je připraven nahradit vlakovou dopravu trvale, autobusovou v případě, že by se rozhodlo, že tam ta trať vůbec nebude obnovena,“ řekla mluvčí hejtmanství Šárka Vlčková. Podle ní kraj jedná se Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC), předmětem diskuse je i celkový rozsah vlakové obslužnosti v kraji. Debaty by podle Vlčkové měly vyústit v materiál pro vládu.

Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally mohou být náklady na opravu trati ještě vyšší a odhady se pohybují mezi 85 až 90 miliony korun. SŽDC požádala krajský úřad o vyjádření ohledně perspektivy osobní železniční dopravy v regionu a rentability této investice. Kraj se podle Hally zatím nevyjádřil.

Obce mají zájem o převod trati

Podle Šturma mají obce na Novojičínsku zájem o převod tohoto majetku obcím. Pokud tam nebude obnoven provoz, bylo by vhodné využít pozemky k jiným účelům, třeba jako cyklostezky, soudí místostarosta.

Zájem mají i dvě soukromé firmy

Starosta Nového Jičína Ivan Týle (ODS) řekl, že jej kontaktovaly dvě soukromé firmy. „Jsou to firmy, které provozují soukromou železnici na Šumpersku. Firmy by to obnovily a provozovaly. Budeme chtít vyvolat jednání s krajem jako objednavatelem prací,“ dodal.

Na trati mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi se před zastavením provozu v jednom vlaku svezlo v průměru sedm až 20 lidí, uvedl Šturm s odvoláním na statistiky Českých drah.