Pro Kocbeře a Choustníkovo Hradiště by přitom měla rychlostní silnice znamenat výrazné odlehčení. Dnes totiž oběma obcemi prochází státní silnice spojující Jaroměř a Trutnov. Tranzit mířící do Polska sice dnes jezdí přes Náchod, přesto obcemi během dne projede asi šest tisíc aut. Obyvatelé obou obcí jsou však přesvědčeni, že rychlostní silnice by jim zkomplikovala život jinak – ještě výrazněji.
„Jedná se o narušení jediného zdroje pitné vody pro obec Kocbeře a oddělení obce od svých částí,“ upřesnila starostka obce Kocbeře Eva Rezková. Starosta Chroustníkova Hradiště se zase obává, že by se hluk z R11 nesl údolím, v němž obec leží a život by tam byl těžko snesitelný. Své starosty v petici podpořila více než polovina voličů žijících v Kocbeřích a Choustníkově Hradišti.

Reportáž Přemysla Šrámka
Kocbeře i Choustníkovo Hradiště přitom zdůrazňují, že rozhodně nebojují proti rychlostní silnici, ale výhradně proti naplánované trase. Mají vlastní návrh a kraj hodlají přesvědčit, aby se jím začal vážně zabývat.
Královéhradecký kraj na tuto iniciativu nehledí s velkým nadšením. „Každá změna by mohla znamenat až několik let zdržení,“ podotkl mluvčí krajského úřadu Jiří Hošna. Kraj se ovšem návrhem na změnu trasy bude zabývat, zřejmě nechá zpracovat studii, zda je alternativní varianta reálná. Obyvatelům obou obcí může pomoci také ministerstvo životního prostředí. „Krajský úřad stanovil a schválil územní plány, nicméně může se stát, že stanovisko ministerstva životního prostředí bude odlišné,“ upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Hlavně se ale může ukázat, že zdržení stavby o několik let – podle kraje problematické – nakonec žádným problémem nebude. ŘSD totiž vůbec neví, kdy by mohla rychlostní silnice R11 začít vznikat. Rozpočet s ní totiž zatím nepočítá.