Maluch – z Polska až na konec světa

Bielsko-Biala – Nejslavnější Polák 70. a 80. let – Maluch. Lidové označení pro miniaturní Fiat 126p. Ač vůz nesl značku italské automobilky, celý vznikal v Polsku a právě tamní silnice docela zaplnil. Od zahájení produkce v roce 1973 ho bylo v zemi vyrobeno skoro tři a půl milionu kusů, přičemž převážná většina z nich skončila na domácím trhu. Na auto, jež navzdory svým miniaturním rozměrům často suplovalo funkci rodinného vozu, vzpomíná řada Poláků s nostalgií. Snad i proto, že se svého času dokázala do vozítka naskládat celá rodina i se zavazadly a vyrazit třeba až na konec světa.

Ne každý ovšem nadšení z tohoto auta sdílel. „Je dobře, že maluchy postupně nahradí automobily, které bez problémů brzdí i zatáčejí,“ prohlásil u příležitosti ukončení výroby Artur Orlikowski, který tato vozítka připravoval do soutěží v rallyecrossu. Narážel tak na nevalnou spolehlivost Fiatů 126p, o níž se přesvědčil nejeden majitel. Zlé jazyky dokonce tvrdily, že manuály k maluchovi jsou tlustší než u jiných typů aut, protože jsou v nich pro jistotu vloženy jízdní řády autobusů.

Motorizace Polska

Fiat 126 byl nástupcem legendárního modelu 500 a nevyráběl se pouze v Polsku. Premiéru měl na autosalonu v Turíně v roce 1972. Varšava o licenci na vůz projevila zájem s cílem pozvednout průmyslovou produkci země a zvýšit životní standart obyvatel. O tom, že Gierkowi komunisté měli s malým autem velké plány, svědčí skutečnost, že rozšíření výrobní linky v Bielsku-Bialé a výstavba továrny ve městě Tychy byly v sedmdesátých letech jednou z největších investic v Polsku.

Produkce polské verze malého fiatu začala rok po jejím zahájení v Itálii. Zatímco ale na Apeninském poloostrově skončila po osmi letech, Fabryka Samochodów Malolitražowych ve výrobě vozů, jejichž přezdívka Maluch se nakonec stala i oficiálním názvem, pokračovala neuvěřitelných 27 let.

Jenom málo novinek

Změny během této doby byly jenom minimální. Dlouho se vyráběla pouze dvoudveřová varianta. Ve druhé polovině 80. let přibyla verze Bis, která měla výklopné třetí dveře a kapalinou chlazený motor. Zřídka vídaný byl kabriolet, který vznikl v počtu asi 500 kusů. Další modifikace, jako dodávka či kombi, zůstaly jen ve fázi prototypů. Stejně dopadl i pokus opatřit malucha pohonem předních kol.

Skromný výkon vzduchem chlazeného dvouválce byl v průběhu let několikrát zvýšen. Přes snahu o jeho modernizaci, která spočívala například v instalaci katalyzátoru, nemohl fiátek držet krok s konkurencí ani stále přísnějšími normami. V létě 2000 proto byla vyrobena poslední tisícová série s příznačným názvem Happy End. Produkce vozu definitivně skončila 22. září 2000.

  • Fiat 126 „Maluch“ zdroj: Wikipedia
  • Fiat 126 „Maluch“ autor: ČT24, zdroj: Wikipedia