Praha - Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek skončil k poslednímu září ve funkci. Komárek odešel na vlastní žádost. Jedním z důvodů jsou podle něj plánované změny ve strategii SŽDC. Správní rada následně pověřila řízením organizace dosavadního náměstka ředitele Pavla Habartu. Informaci přinesl server iDNES.cz. O odchodu Komárka se mluvilo od nástupu ministra dopravy Víta Bárty. Správce železnic se podle serveru nejprve příliš neměl k dojednávání slev u stavebních firem na výstavbách nových tratí, ale nakonec SŽDC našla větší slevy než silničáři. Jednání o slevách ale vedl více právě Habarta, kterého na SŽDC dosadil jako náměstka pro audit Bárta.
Šéf SŽDC Jan Komárek skončil na vlastní žádost ve funkci
„Důvodů, proč jsem se rozhodl rezignovat, je více. Tím nejzásadnějším je to, že nepochybně bude potřeba předefinovat některé strategie a záměry. Já jsem byl generálním ředitelem SŽDC od samého počátku, kdy jsme tu organizaci rozbíhali, a cítím se úzce spojený se strategií, kterou jsme nastavovali,“ uvedl Komárek. Podle svých slov považuje za férové uvolnit místo někomu, kdo nebude tak spojený s dosavadní strategií: „Tím pádem bude mít o něco volnější ruce pro nastavení nového směrování, které, v což pevně věřím, se v konečném důsledku zase tolik od těch našich záměrů odchylovat nebude.“ Definitivního ředitele vybere správní rada do konce října.
Komárek je po Alfredu Brunclíkovi z Ředitelství silnic a dálnic v krátké době druhým končícím šéfem velké státní organizace, která ročně prostaví desítky miliard korun. V čele SŽDC byl od jejího založení v roce 2003 až dosud. Přišel z firmy OHL-ŽS, která získává dlouhodobě na železnici obří zakázky.
Bárta se dnes k možným kandidátům na nového generálního ředitele nevyjádřil. Na dotaz, zda odchod Komárka považuje z hlediska SŽDC za plus či minus, řekl: „Já se přiznám, že já jsem v posledních hodinách a dnech svědkem tolika zásadních událostí, že nejsem schopný říkat své osobní pocity. Nicméně obecně platí to, že SŽDC nyní projde změnou správní rady.“ Doplnil, že Komárek nyní bude pokračovat v přípravě projektu železničního muzea v Olomouci.
Správa železnic vznikla v rámci liberalizace dopravního trhu oddělením od původní státní organizace České dráhy. Stará se mimo jiné o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železniční síť. Podobné oddělení kolejí od dopravce je v Evropě výjimečné, řada odborníků proto prosazuje návrat SŽDC pod křídla drah, například ve formě dceřiné firmy.