Povltavská silnice se možná otevře až na jaře

Praha – Silnice, která vede po levém břehu Vltavy z Prahy na jih ke Štěchovicím a jezdí se po ní například ke Slapské přehradě, je na dvou místech uzavřena kvůli sesuvům skály a je možné, že tak zůstane až do konce zimy. Mezi Davlí a Štěchovicemi už týden pracují horolezci, kteří nestabilní masiv zajišťují, včera jim přibyla práce u Vranské přehrady. Uzavřen je tak i úsek mezi pražskou Zbraslaví a Měchenicemi. Ačkoli všichni doufají, že se důležitý tah do týdne podaří zprůjezdnit, pokud začne mrznout, mohou zabezpečovací práce přijít vniveč.

Už ve středu by měli mít trochu snazší život obyvatelé Štěchovic, kteří jsou týden odříznuti i od Davle. Celá oblast ale napjatě čeká, kdy se podaří zabezpečit skálu u Vranské přehrady – tamní sesuv je odřízl od metropole. Uzavřená silnice II/102 je těžko nahraditelná, například z Prahy do Davle je nutné cestovat dlouhou objížďkou přes Mníšek pod Brdy nebo přes Dolní Břežany či Jílové u Prahy.

Dopravní omezení jižně od Prahy

  • silnice II/102 je uzavřena v úsecích Zbraslav–Měchenice a Davle–Štěchovice
  • autobusy PID (linky 314, 338, 369, 390) jsou odkloněny přes Dolní Břežany a Jílové u Prahy.
  • železniční linky S8 a S80 (Praha–Davle–Čerčany/Praha–Měchenice–Dobříš)
  • zvláštní autobusová linka 714 (Praha-Smíchov – Jíloviště-přívoz)
  • prodloužení linky 444 z Davle do Měchenice.
Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Horolezci, kteří na místě pracují, věří, že se jim podaří práce dokončit na počátku příštího týdne. Zda to tak skutečně bude, zatím však nikdo neví. „Buď skálu zasíťujeme, nebo ji postupně budeme muset odtěžovat,“ nastínil možný vývoj vedoucí odboru dopravy Středočeského kraje Pavel Čihák. Upozornil, že situaci může zásadně zkomplikovat počasí, takže silnice může nakonec zůstat uzavřena až do konce zimy. „Pokud udeří mrazy a potom opět poleví, situace by se mohla opakovat ve stejném – nebo i větším – měřítku,“ uvedl Dušan Dufka, ředitel horolezecké společnosti Strix, která skály zabezpečuje.

Aby se situace neopakovala, měl by Středočeský kraj celý skalní masiv sanovat. Podle předběžných odhadů by ale na ni potřeboval skoro celou miliardu korun. „To je částka, kterou má Středočeský kraj na celoroční údržbu silnic. Zažádá na ministerstvu životního prostředí o dotaci,“ řekla mluvčí krajského úřadu Berill Mascheková. Kraj se na zabezpečení skalních bloků pokusí čerpat peníze také z evropských fondů. Doufá, že sanační práce začnou ještě letos na podzim.

Vydáno pod