Přerov chce dálnici, hrozí kolapsem

Přerov - V Přerově chtějí mít dálnici do roku 2015, jinak prý zkolabuje doprava. Tuto výzvu poslali tento týden zastupitelé města ministru dopravy Vítu Bártovi (VV). Rozzlobil je návrh, který až do roku 2025 s úsekem dálnice z Říkovic do Přerova nepočítá. Ministerstvo slíbilo Přerovu peníze na vnitřní průtah městem, podle radních to ale nic nevyřeší.

Průpich a obchvat jsou pojmy, které Přerovští skloňují už desítky let ve všech pádech. Jedno bez druhého ale katastrofální dopravní situaci nezlepší. Ministr Vít Bárta před měsícem přislíbil 900 milionů na dlouho očekávanou magistrálu, druhým dechem ale v připravované superkoncepci smetl ze stolu obchvat Přerova. „Pokud bychom se měli rozhodovat, zda dálnice nebo průpich, tak je to určitě dálnice. Ta je životně důležitá,“ tvrdí náměstek primátora Josef Kulíšek (ODS).

„V tuto chvíli je materiál v meziresortním přípravném řízení. Snaha ministerstva je, aby tento materiál přešel na jednání vlády ještě v měsíci únoru,“ vysvětluje stav schvalování nepříznivé superkoncepce náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. V týdnu proto přerovští zastupitelé svolali mimořádné jednání. 20 kilometrů D1 z Říkovic přes Přerov do Lipníka nad Bečvou by podle nich ulevilo až 100 tisícům obyvatel. Navíc se děsí dostavby dálnice Kroměříž - Říkovice. „Dopravní situace se výrazně zhorší, když se dálnice přiblíží k branám města. Tzn. 6 km před město, což bude v červnu tohoto roku,“ varuje náměstek primátora pro dopravu Dušan Hluzín (TOP 09).

Podle mnohých se Přerov bez dálnice postupem času stane periferií, stále častěji ho opouští průmyslové podniky. „Jakýkoliv investor, který přijde do města, se ptá, kdy bude dálnice,“ objasňuje Václav Zatloukal, jednatel společnosti Přerovská rozvojová. To, že doprava Přerov doslova dusí, potvrzují i studie o znečištění místního ovzduší. „Polétavý prach tady soustavně překračuje limity. Blíží se to i ostravské aglomeraci,“ varuje zastupitelka Elena Grambličková (ODS).

Klíčovým důvodem proti jsou úspory

Jediným vysvětlením návrhu byly podle náměstka ministra dopravy úspory. Vykydal na mimořádné setkání zastupitelů přijel avizovat další kroky resortu, obchvat by přišel na 14 miliard. Pokud se podaří cenu snížit o 3–4 miliardy, je podle něj možná další diskuse. „V případě, že chystaná analýza dopadne dobře, je možné, že bude výstavba zahájena podle toho, jak budou finanční prostředky,“ tvrdí náměstek Vykydal.

Podle Ředitelství silnic a dálnic byla stavba ve vysoké fázi připravenosti a chyběl jen rok, aby na dálnici začaly pracovat první stroje. „Přerov-Lipník má naprostou většinu pozemků vykoupených. Co se týče úseku Říkovice-Přerov, tak tam máme k dispozici územní rozhodnutí a byli jsme na počátku vykupování pozemků,“ popisuje Evžen Cigoš, vedoucí úseku výstavby dálnic ŘSD Brno. Výstavbu mohou podpořit i občané Přerova, a to podpisem petice, která je k dispozici na městském informačním centru až do 10. března.