„Tyto podvozky byly využívány i na Dakaru, vozidlo má vynikající průchodivost,“ říká k charakteristice Vegy generální ředitel firmy SVOS Jaroslav Černý. Na silnici jezdí Vega rychlostí až 110 km/h, její dojezd přesahuje tisíc kilometrů. Odolnost podvozku vůči výbuchu 10 kilogramů TNT, což je účinek zhruba dvou min, a pancéřování vůči protitankovým střelám hovoří ve prospěch vozu třeba pro konflikty v Iráku nebo Afghánistánu.
„Počítačový systém aktivuje vlastní ochranu vozidla, která vyletí proti střele a zničí ji,“ uvedl ředitel Černý. Vojenský poradce František Štěpánek ve výčtu možných využití jmenuje vedle jiných třeba „velitelské vozidlo, spojovací vozidlo, sanitu nebo logistické vozidlo.“ První zájemci se ozvali z Asie, neoficiálně se mluví o Indii. Nejvyšší prodejní cena transportéru se pohybuje na 20 milionech korun. „Jeho nabídková cena je nižší než jakákoli zahraniční konkurence,“ hodnotí nabídku analytik ministerstva obrany Martin Koller.

Reportáž Karla Rožánka
Armáda vyřadila „Anduly“
Česká armáda dnes po téměř třiceti letech vyřadila z výzbroje svého letectva dopravní letoun Antonov An-26. S legendární „Andulou“ se vojáci rozloučili slavnostním nástupem na letišti v pražských Kbelích. Zúčastnili se ho současní i bývalí piloti, mechanici, navigátoři a další lidé, kteří měli s tímto letadlem co do činění. Antonov nad jejich hlavami několikrát proletěl v doprovodu nového transportního letadla CASA C-295M, které se ve vojenském letectvu stalo jeho nástupcem.
„Andula“ sloužila v československé a posléze české armádě plných 29 let. „Pokaždé, když končí letoun, který překryl téměř tři generace pilotů a létajícího personálu, tak musí nastat nostalgie. Bylo by špatné, kdybychom se s ním rozešli bez nějaké stopy lítosti,“ řekl na slavnostní akci novinářům velitel letecké základny ve Kbelích Jiří Vávra.
