„Už více než rok má rada za úkol zvyšování mediální gramotnosti, jejíž součástí je i prevence. Tato kampaň je prvním krokem vůči konzumentům mediálním sdělením, tedy dětem a jejich rodičům,“ vysvětlila při dnešním představení klipů předsedkyně rady Kateřina Kalistová. Potvrdila, že televize odvysílají spoty zdarma, a to i přesto, že podzim je inzertně nejexponovanější období, které si rada mohla vybrat.
„Dnešní 13leté dítě vidělo v televizi asi 52 tisíc vražd, znásilnění, ozbrojených přepadení a loupeží, přičemž dítě stráví v průměru 25 hodin týdne před obrazovkou,“ upozornila Kalistová s tím, že i když hraje velký vliv dispozice, pohlaví i prostředí dětí, je vliv televize silný. Nejohroženější jsou nicméně děti do 12 let, které nejsou dostatečně schopné odlišit fikci od reality.

Klip RRTV - oslava
Klip RRTV - oslava
klip rrtv
Klip RRTV - metro
Klip RRTV - noc
Kampaň sestává ze tří spotů, které si nechal původně vypracovat rumunský mediální regulátor v roce 2007. Vedle chlapce, který v noci s obavami sleduje noční program, zatímco rodiče spí, se v dalších klipech představí také malý oslavenec, který s krájecím nožem agresivně rozkuchá narozeninový dort, nebo dívenka tančící v metru jako striptérka u tyče. „Podle posledních průzkumů se 90 procent dětí setkalo s nepřístupným filmem nebo pořadem,“ uvádí jeden z motivů kampaně předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.
Kampaň si klade za hlavní cíl upoutat pozornost rodičů k fenoménu televize v souvislosti s jejich ratolestmi. „Předpokládáme, že kampaň zafunguje, protože spoty jsou natočeny velmi emotivně, některé až drasticky, takže to diskusi určitě vyvolá,“ míní ředitel pro obchod a marketing ČT Robert Kvapil. Rada spouští obdobnou kampaň poprvé, samotné klipy se ve vysílání objeví v čase, kdy budou s největší pravděpodobností sedět před televizí právě děti. Podle Kalistové ale prošly důkladnou analýzou a ředitelka si je jista, že nemůžou způsobit žádné narušení vývoje dětí.

Brífink k představení spotů
Klipy už se vysílaly i v dalších zemích, česká RRTV je koupila v Rumunsku, kde se setkaly s velkým ohlasem. Podobný osud čekal kampaň i u maďarských televizních diváků. „Rumunsko je na tom velmi dobře, co se týče kreativity v reklamě, rozhodně lépe než Česko. Takhle dobrý koncept bychom tady asi nenašli,“ tvrdí odborník na reklamu Jan Patera.