OBRAZEM: Leo Express je na trati, cestující chce svézt už v listopadu

Praha – Majitel firmy Leoš Novotný, desítky zvědavců a novinářů i zástupci konkurenčních dopravců vyhlíželi první příjezd vlaku dopravce Leo Express na pražské hlavní nádraží. Černá a zlatá jednotka nazvaná Intercity Flirt poprvé vyjela na koleje mimo zkušební okruh v minulém týdnu, když Drážní úřad povolil její zkušební provoz – prozatím bez cestujících. První cestující by se novým vlakem nového dopravce mohli svézt už v listopadu.

Hlavní nádraží čili nádraží prezidenta Wilsona v Praze bude výchozím bodem nové linky vlaků Intercity, které bude provozovat společnost Leo Express. Spoje pojedou přes Pardubice, Olomouc a Ostravu do Bohumína. Budou tak přímou konkurencí pro České dráhy a jejich Pendolina i žilinské expresy a také pro spoje Intercity firmy Regiojet, prvního soukromého dopravce, který se odvážil vypravit v Česku vlaky na dálkovou linku.

Příjezd vlaku firmy Leo Express na pražské hlavní nádraží – cílová páska
Zdroj: ČT24

Kdy „železniční trojboj“ vypukne, není zcela jisté. Leo Express dosud odkazoval zájemce o svezení jeho vlaky na 9. prosinec, kdy začnou platit nové jízdní řády vlaků v Česku i celé Evropě. Nyní však představitelé firmy připustili, že by provoz s cestujícími mohl začít již dříve. Podle provozního ředitele Leo Expressu Jana Paroubka i generálního ředitele firmy Leoše Novotného není vyloučeno, že první cestující nastoupí do jednotky Intercity Flirt již v listopadu. Stane-li se tak – a kdy – však dopravce oznámí až podle průběhu zkušebního provozu.

Na příchod dalšího konkurenta se začal chystat Regiojet. Oznámil, že cestujícím, kteří zakoupí jízdenky s předstihem, nabídne na listopad a prosinec slevy. Kdo si tedy bez ohledu na to, zda pojede Leo Express, zakoupí předem jízdenku na listopad, může srazit cenu jízdy z Prahy na Ostravsko na 145 korun. Další relace jako například Ostrava–Žilina potom nabídne Regiojet za 70 korun. Základní cena jízdenky Praha–Ostrava je přitom ve žlutých vlacích 295 korun.

Jednotka řady 480 Leo Expressu a lokomotiva řady 371 Českých drah
Zdroj: ČT24

V barvách Leo Expressu si zkouší provoz na českých kolejích zbrusu nová elektrická jednotka od Stadleru. V polské továrně této švýcarské firmy vznikla pětičlánková souprava odvozená od příměstské jednotky Flirt (tj. Fast Light Innovative Regional Train/Rychlý lehký inovativní regionální vlak) nazvaná Intercity Flirt. V Česku zatím nejezdila ani původní verze, natožpak dálková úprava. Leo Express pořídil verzi určenou pouze pro jeden z napájecích systémů, které v republice jsou. Nové vlaky se tak nepodívají do Brna ani Plzně, stejně tak nevyjedou do Německa či Rakouska. Jednosystémová verze jednotky IC Flirt je označena jako řada 480.

Parametry jednotky ř. 480:

  • délka přes nárazníky: 90,2 m
  • jmenovitý (maximální) výkon: 2 000 kW (2 600 kW)
  • napájecí systém: 3 kV ss
  • maximální rychlost: 160 km/h
  • uspořádání pojezdu: Bo'2'2'2'2'Bo
  • kapacita: 237 cestujících (6 v 1+. třídě, 19 v 1. třídě, 212 ve 2. třídě)

Zatímco České dráhy nabízejí svým cestujícím tradiční dvě třídy komfortu, zatímco Regiojet nabízí za stejnou cenu vozy, které původně jezdily jako první i druhá třída, Leo Express se inspiroval modelem rakouských ÖBB a nabízí hned tři třídy. Kromě první (business) a druhé (economy) třídy mohou cestující vyzkoušet také prémiovou třídu.

Leo Express
Zdroj: ČT24

Předběžné návrhy jízdních řádů Leo Expressu jsou již k nahlédnutí v tabulkách návrhů jízdních řádů, které postupně na svých stránkách zveřejnily kraje. Vyplývá z nich, že se Leo Express zaměří mimo jiné na cestující, kteří na trase mezi Prahou a Ostravou upřednostňují jednotky Pendolino díky jejich rychlosti. Vlaky IC Leo Express zvládnou cestu mezi oběma hlavními nádražími pouze o čtyři minuty pomaleji. Za jakou cenu se budou prodávat jízdenky, zatím není známo.

Stanoviště strojvedoucího v jednotce Intercity Flirt
Zdroj: Stanislav Zbyněk/ČTK

Leo Express má ambici stát se třetím dopravcem v Česku, který vypraví vlaky na dálkovou linku, a současně prvním, jehož provoz zajistí výhradně jednotky. S výjimkou soupravy Pendolino vybavené systémem pro naklápění skříně v oblouku byly takové vlaky dlouhá léta k vidění výhradně v regionální dopravě. Ačkoli se v dálkové dopravě objevovaly motorové jednotky také v polovině minulého století, tradici si na českých kolejích nevytvořily. České dráhy dodnes provozují na rychlících a expresních vlacích zejména klasické soupravy vagonů s lokomotivou, na neelektrizovaných tratích se vyskytují soupravy, kde je lokomotiva nahrazena motorovým vozem – nejde ovšem o jednotku. Regiojet přišel se stejným modelem. Do budoucna se nemá mnoho změnit, Regiojet se poohlíží po nových vozech, ČD pořizují tzv. netrakční jednotku – vlastně tedy klasickou soupravu vagonů – od Siemensu. Oproti klasickým soupravám mají jednotky výhodu například v nižší hmotnosti nebo v lepší průchodnosti, často má i lepší jízdní vlastnosti. Nevýhoda se může projevit při poruše, kdy může být kvůli problému jednoho článku nutné vyřadit celou jednotku. Stejně tak ve chvíli, kdy se objeví vysoký počet cestujících, nelze jednotku snadno posílit přidáním jednoho nebo dvou vozů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Bez mobilů, zato s prostorem pro sebe, nabízí expertka recept na klidnou dovolenou

Dovolená má být časem pro odpočinek, ale může se z ní stát stresový faktor. Volné dny mohou provázet hádky, stres a napětí. Podle Markéty Vamberk Šauerové z katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy jsou nejčastějšími důvody, proč se dovolená změní ve stresor, vybočení ze zaběhnutého režimu a přeorganizovávání. Receptem na klidnou dovolenou je podle speciální pedagožky důkladná příprava s prostorem na flexibilitu. „Důležité je organizovat, ale nejet s pevně daným fixním plánem. Lidé jsou pak často rozhození, že jim plán ve volnu nevychází,“ nastínila.
před 47 mminutami

Pavel se v Japonsku setkal s císařem i premiérem

Japonský císař Naruhito v císařském paláci v Tokiu přijal v pátek českého prezidenta Petra Pavla. Návštěva je vyvrcholením cesty české hlavy státu do Japonska. Setkání trvalo zhruba půl hodiny. Témata jednání zůstávají tradičně neveřejná, nicméně podle japonského listu Nikkei hovořili například o významu výstavy Expo z hlediska světového míru. Císař také vyjádřil vůči Pavlovi vděčnost za jeho návštěvu Hirošimy, napsal list s odkazem na Agenturu pro císařskou domácnost. Pavel se pak setkal také s premiérem Šigeruem Išibou.
06:28Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Možnost požádat o dávky na poště by se mohla rozšířit, systém se osvědčil

Žádat o dávky na pobočkách pošty bude zřejmě možné na více místech. Už teď jich existují stovky. Rozhodnout o rozšíření systému má ministerstvo práce a sociálních věcí na podzim, kdy začne fungovat takzvaná superdávka, která spojí několik podpor do jedné. Resort pak vyhodnotí, kolik lidí si žádá on-line a kolik na pobočkách Úřadu práce nebo České pošty. Opozice je však k samotnému zavedení superdávky skeptická, podle jejích zástupců totiž stále není připravená v digitální podobě.
před 2 hhodinami

Dřevostavby bude možné stavět vyšší

Až osm podlaží místo čtyř budou moct mít dřevostavby od 1. srpna. Začne platit nová norma, která umožní stavět čistě dřevěné domy do osmnácti metrů a do dvaceti dvou a půl metru s nehořlavou, třeba železobetonovou spodní částí. Teď směly dřevostavby být maximálně dvanáctimetrové. Úprava normy by měla zrychlit výstavbu u bytových nebo kancelářských staveb.
před 3 hhodinami

Putování losa Emila sleduje celé Česko. Ve známém prostředí je ale jako duch, říká zoolog

Los evropský, kterého lidé pojmenovali Emil, nadále bloudí Českem. Zvíře se stalo nečekaným hrdinou sociálních sítí i miláčkem venkova. Objevilo se totiž na místech, kde by ho málokdo čekal – tento týden třeba na frekventované křižovatce v Želechovicích nad Dřevnicí, kde museli zasáhnout policisté a doprovodit ho zpět do lesa. Podle odborníků zřejmě dorazil z Polska, kde je těchto majestátních zvířat víc. „Byli bychom rádi, kdyby dorazil na Šumavu a posílil tamní mikropopulaci,“ řekl v pořadu Události, komentáře, který moderovala Jana Peroutková, zoolog Národního parku Šumava Jan Mokrý.
před 10 hhodinami

Po D3 se řidiči 150kilometrovou rychlostí svezou zřejmě až v říjnu

Po dálnici D3 se řidiči svezou 150kilometrovou rychlostí zřejmě až na začátku října. Maximální povolená rychlost se v úseku mezi Planou nad Lužnicí a Českými Budějovicemi měla původně zvýšit už na konci prázdnin. Jenže tendr na dodavatele proměnného značení se zpozdil. „Byly problémy v rámci výběrového řízení, že se nám posunul termín pro dodání nabídek z důvodu množství dotazů,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Proměnné dopravní značky jsou zatím ve výrobě. Firma je podle ŘSD namontuje do poloviny září, přičemž cena činí 55 milionů. Většina řidičů zvýšení nejvyšší povolené rychlosti v tomto úseku vítá. Podle odborníků jsou ale i nezkušení a nevyježdění řidiči, kteří by se změnou mohli mít problém.
před 13 hhodinami

Deště dál komplikují žně. Regenerativní pole zkouší vyzrát na klima

Časté přeháňky i vytrvalejší deště v posledních dnech komplikují farmářům sklizeň obilí a řepky. Na jižní Moravě je zatím sklizena jen zhruba třetina ploch. Každý další déšť navíc snižuje kvalitu obilí. V celém Česku zemědělci zatím sklidili necelých třináct procent jimi osetých polí, zlomek proti loňsku. Farmáři na Královéhradecku se na klimatickou změnu snaží vyzrát. Regenerativní pole se zaměřují na obnovu a oživení půdy.
před 14 hhodinami

Obrana koupí zbraně od České zbrojovky za více než čtyři miliardy korun

Ministerstvo obrany koupí ruční zbraně od společnosti Česká zbrojovka v hodnotě až 4,26 miliardy korun bez DPH. Pořídí pušky CZ BREN 2, podvěsné granátomety i pistole, a to včetně příslušenství, oznámilo ministerstvo na webu. Se zakázkou ve čtvrtek vyslovilo souhlas kolegium ministryně obrany Jany Černochové (ODS), informaci nyní dostane vláda.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...