OBRAZEM: Leo Express je na trati, cestující chce svézt už v listopadu

Praha – Majitel firmy Leoš Novotný, desítky zvědavců a novinářů i zástupci konkurenčních dopravců vyhlíželi první příjezd vlaku dopravce Leo Express na pražské hlavní nádraží. Černá a zlatá jednotka nazvaná Intercity Flirt poprvé vyjela na koleje mimo zkušební okruh v minulém týdnu, když Drážní úřad povolil její zkušební provoz – prozatím bez cestujících. První cestující by se novým vlakem nového dopravce mohli svézt už v listopadu.

Hlavní nádraží čili nádraží prezidenta Wilsona v Praze bude výchozím bodem nové linky vlaků Intercity, které bude provozovat společnost Leo Express. Spoje pojedou přes Pardubice, Olomouc a Ostravu do Bohumína. Budou tak přímou konkurencí pro České dráhy a jejich Pendolina i žilinské expresy a také pro spoje Intercity firmy Regiojet, prvního soukromého dopravce, který se odvážil vypravit v Česku vlaky na dálkovou linku.

Příjezd vlaku firmy Leo Express na pražské hlavní nádraží – cílová páska
Zdroj: ČT24

Kdy „železniční trojboj“ vypukne, není zcela jisté. Leo Express dosud odkazoval zájemce o svezení jeho vlaky na 9. prosinec, kdy začnou platit nové jízdní řády vlaků v Česku i celé Evropě. Nyní však představitelé firmy připustili, že by provoz s cestujícími mohl začít již dříve. Podle provozního ředitele Leo Expressu Jana Paroubka i generálního ředitele firmy Leoše Novotného není vyloučeno, že první cestující nastoupí do jednotky Intercity Flirt již v listopadu. Stane-li se tak – a kdy – však dopravce oznámí až podle průběhu zkušebního provozu.

Na příchod dalšího konkurenta se začal chystat Regiojet. Oznámil, že cestujícím, kteří zakoupí jízdenky s předstihem, nabídne na listopad a prosinec slevy. Kdo si tedy bez ohledu na to, zda pojede Leo Express, zakoupí předem jízdenku na listopad, může srazit cenu jízdy z Prahy na Ostravsko na 145 korun. Další relace jako například Ostrava–Žilina potom nabídne Regiojet za 70 korun. Základní cena jízdenky Praha–Ostrava je přitom ve žlutých vlacích 295 korun.

Jednotka řady 480 Leo Expressu a lokomotiva řady 371 Českých drah
Zdroj: ČT24

V barvách Leo Expressu si zkouší provoz na českých kolejích zbrusu nová elektrická jednotka od Stadleru. V polské továrně této švýcarské firmy vznikla pětičlánková souprava odvozená od příměstské jednotky Flirt (tj. Fast Light Innovative Regional Train/Rychlý lehký inovativní regionální vlak) nazvaná Intercity Flirt. V Česku zatím nejezdila ani původní verze, natožpak dálková úprava. Leo Express pořídil verzi určenou pouze pro jeden z napájecích systémů, které v republice jsou. Nové vlaky se tak nepodívají do Brna ani Plzně, stejně tak nevyjedou do Německa či Rakouska. Jednosystémová verze jednotky IC Flirt je označena jako řada 480.

Parametry jednotky ř. 480:

  • délka přes nárazníky: 90,2 m
  • jmenovitý (maximální) výkon: 2 000 kW (2 600 kW)
  • napájecí systém: 3 kV ss
  • maximální rychlost: 160 km/h
  • uspořádání pojezdu: Bo'2'2'2'2'Bo
  • kapacita: 237 cestujících (6 v 1+. třídě, 19 v 1. třídě, 212 ve 2. třídě)

Zatímco České dráhy nabízejí svým cestujícím tradiční dvě třídy komfortu, zatímco Regiojet nabízí za stejnou cenu vozy, které původně jezdily jako první i druhá třída, Leo Express se inspiroval modelem rakouských ÖBB a nabízí hned tři třídy. Kromě první (business) a druhé (economy) třídy mohou cestující vyzkoušet také prémiovou třídu.

Leo Express
Zdroj: ČT24

Předběžné návrhy jízdních řádů Leo Expressu jsou již k nahlédnutí v tabulkách návrhů jízdních řádů, které postupně na svých stránkách zveřejnily kraje. Vyplývá z nich, že se Leo Express zaměří mimo jiné na cestující, kteří na trase mezi Prahou a Ostravou upřednostňují jednotky Pendolino díky jejich rychlosti. Vlaky IC Leo Express zvládnou cestu mezi oběma hlavními nádražími pouze o čtyři minuty pomaleji. Za jakou cenu se budou prodávat jízdenky, zatím není známo.

Stanoviště strojvedoucího v jednotce Intercity Flirt
Zdroj: Stanislav Zbyněk/ČTK

Leo Express má ambici stát se třetím dopravcem v Česku, který vypraví vlaky na dálkovou linku, a současně prvním, jehož provoz zajistí výhradně jednotky. S výjimkou soupravy Pendolino vybavené systémem pro naklápění skříně v oblouku byly takové vlaky dlouhá léta k vidění výhradně v regionální dopravě. Ačkoli se v dálkové dopravě objevovaly motorové jednotky také v polovině minulého století, tradici si na českých kolejích nevytvořily. České dráhy dodnes provozují na rychlících a expresních vlacích zejména klasické soupravy vagonů s lokomotivou, na neelektrizovaných tratích se vyskytují soupravy, kde je lokomotiva nahrazena motorovým vozem – nejde ovšem o jednotku. Regiojet přišel se stejným modelem. Do budoucna se nemá mnoho změnit, Regiojet se poohlíží po nových vozech, ČD pořizují tzv. netrakční jednotku – vlastně tedy klasickou soupravu vagonů – od Siemensu. Oproti klasickým soupravám mají jednotky výhodu například v nižší hmotnosti nebo v lepší průchodnosti, často má i lepší jízdní vlastnosti. Nevýhoda se může projevit při poruše, kdy může být kvůli problému jednoho článku nutné vyřadit celou jednotku. Stejně tak ve chvíli, kdy se objeví vysoký počet cestujících, nelze jednotku snadno posílit přidáním jednoho nebo dvou vozů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Při nehodě na Trutnovsku zemřeli čtyři lidé

Při nehodě dvou osobních aut u Choustníkova Hradiště na Trutnovsku zemřeli vpodvečer čtyři lidé. Další člověk je těžce zraněný, uvedla policie na síti X. Kvůli vyšetřování nehody je přerušený provoz na silnici mezi Trutnovem a Jaroměří na Náchodsku. Policie odklání auta na objízdnou trasu. Podle odhadu na webu dopravní policie by provoz mohl být obnovený krátce po půlnoci na středu.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Předvolební debata o průmyslu

Česká televize před volbami nabízí tematické debaty zástupců osmi uskupení s největším volebním potenciálem. V úterý 9. září přijali pozvání k debatě moderované Danielem Takáčem na téma průmysl Ivan Adamec (SPOLU), Igor Červený (Motoristé), Radim Fiala (SPD), Karel Havlíček (ANO), Jiří Janeček (Přísaha), Leo Luzar (Stačilo!), Václav Vislous (Piráti) a Lukáš Vlček (STAN).
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Sněmovna schválila program schůze asi po devíti hodinách, pokračuje ve středu

Sněmovna kvůli obsáhlým vystoupením zástupců koalice i opozice schválila program schůze, která bude v nynějším volebním období zřejmě poslední, téměř po devíti hodinách od začátku zasedání. Nevyhověla žádnému z návrhů na doplnění programu schůze, který zahrnuje především schvalování dvou novel upravených Senátem. Poslanci o nich rozhodnou na základě dohody poslaneckých frakcí až ve středu, kdy bude schůze pokračovat od 09:00.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

NCOZ zasahovala na plzeňském hejtmanství a na úřadě v Domažlicích

Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahovali na plzeňském krajském úřadě, sdělili mluvčí centrály Jaroslav Ibehej a mluvčí hejtmanství Helena Frintová. Ta rovněž potvrdila, že se zásah týkal krajem zřízené a stoprocentně vlastněné společnosti Kulturní centrum Plzeňského kraje s. r. o. (KCPK). Policisté zároveň zasahovali na městském úřadě v Domažlicích. Server Novinky.cz uvedl, že policie zadržela tamního bývalého starostu Miroslava Macha (Sdružení pro město Domažlice), který je jednatelem KCPK.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Piráti chtějí po Decroix vysvětlení bitcoinové kauzy včetně časové osy, řekl Hřib

„Chceme, aby ministryně (Eva) Decroix (ODS) vysvětlila kauzu včetně časové osy, aby bylo jasné, odkud se to vzalo, jak se to mohlo stát, že tady vznikla škoda,“ uvedl předseda Pirátů Zdeněk Hřib v Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Kručinskou v souvislosti s návrhem na zařazení bitcoinové kauzy na poslední řádnou schůzi Poslanecké sněmovny před volbami. V rozhovoru také zmínil, že Piráti chtějí do budoucna prosadit omezení řečnické doby poslanců. „Chceme, aby se ve sněmovně skutečně pracovalo, a ne aby se tam četly bakalářské práce,“ dodal. Piráti podle něj po volbách chtějí modernizovat zemi či zvýšit dostupnost bydlení a zlevnit život pro devadesát procent lidí a také vymést korupci.
před 5 hhodinami

Na dno ho dostal alkohol. Muž bez domova se ale rozhodl „zabojovat“

Měl všechno: dobrou práci, byt, přítelkyni, se kterou plánoval budoucnost. Přesto dnes čtyřicetiletý Ondřej Paďour skončil jako bezdomovec. Na dno ho dostala těžká závislost na alkoholu, kterým řešil osobní problémy. Reportéři ČT ho potkali před půldruhým rokem, když uprostřed zimy natáčeli v lesním táboře pražských bezdomovců Na Koberečku. Celoročně tam žije osobitá komunita lidí, kteří si i v krizové životní situaci navzájem pomáhají. Většina z nich je se svým životem smířená, Ondřej se ale rozhodl po natáčení zabojovat. Natáčel David Vondráček.
před 8 hhodinami

Česko může získat přes dvě miliardy eur z unijního nástroje SAFE

Česko by mohlo získat přes dvě miliardy eur (50,1 miliardy korun) z nového finančního nástroje Evropské unie SAFE, uvedla Evropská komise. O finance z programu, který umožní půjčky na vojenské vybavení, požádalo devatenáct zemí, pro které je vyhrazeno 150 miliard eur (3,7 bilionu korun). Komise v úterý oznámila předběžné příděly určené pro jednotlivé státy.
před 9 hhodinami

Problémové děti pocházejí ze všech vrstev, zaznělo ve Fenoménu doby

Agresivita dětí je na vzestupu, zní ze škol i od odborníků. Publicistický pořad Fenomén doby zkoumal kořeny problému i možná řešení. „To, co dělali patnáctiletí, provádějí klidně i desetileté děti,“ říká psycholožka Galina Jarolímková. Poruchy chování jsou nyní příznačné pro všechny socioekonomické vrstvy, dodal psychoterapeut Andrej Drbohlav. Tématu se věnovaly pořady Fenomén doby a Události, komentáře.
před 9 hhodinami
Načítání...