Krádežemi kovových dílů z dopravních staveb zloději nezpůsobují jen škody, ale také ohrožují bezpečnost provozu. Například z mostu, který spojuje centrum Ostravy s dálnicí, zmizelo minulý týden několik kovových částí. Kvůli tomu tady musela být snížena povolená rychlost ze 70 na 30 kilometrů za hodinu. „Uvažovalo se i o omezení kamionů, což by ale pro Ostravu byla velká zátěž. Situace je tu skutečně neúnosná,“ říká Lubomír Hýbl z ostravské pobočky ŘSD.
Se sníženou rychlostí se tady řidiči budou potýkat zřejmě ještě několik měsíců. Tak dlouho totiž potrvá, než firma vyrobí nové kovové díly na most.
V červenci zloději kovů zase ochromili provoz na pražském Masarykově nádraží. Když chtěli ukrást asi patnáct kabelů, poškodili je natolik, že přestalo fungovat zabezpečovací zařízení. Vlaky tu nemohly jezdit několik hodin.

Zloději kovů v Událostech
Železnice se zloději bojuje dlouhodobě - a škody rostou. Loni se přehouply přes 30 milionů korun. Navíc se na krádeže zaměřují přímo organizované skupiny. „Jsou to specializované firmy s jeřáby a s těžkou technikou. O to rapidnější pak jsou ty škody, kdy zmizí přes noc třeba i 200 metrů kolejí,“ konstatuje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Srazit počet krádeží a znesnadnit zlodějům prodej svého lupu měla novela zákona o odpadech. Ta dávala větší pravomoce obcím. „Iniciovali jsme do zákona změnu v tom smyslu, aby došlo k zákazu výkupu železného šrotu od fyzických osob na území celého státu. S tím, že by občané jednotlivých měst mohli využívat sběrných dvorů,“ upřesnil náměstek ostravského primátora Tomáš Petřík (ODS).
Novela už sice prošla vládou, současní poslanci ji už projednat nestihnou. A tak bude až na další poslanecké sněmovně, jestli se k zákonu znovu vrátí.