Návrh pokut pro řidiče kamionů - za porušení zákazu vjezdu až 20 tisíc

Praha – Razantní zvýšení pokut pro řidiče kamionů, kteří poruší zákaz a s těžkou nákladní soupravou vjedou například na malou obecní silničku, chce prosadit Senát. Do Poslanecké sněmovny poslal novelu silničního zákona, která zvyšuje pokutu za porušení zákazu vjezdu pro auta nad vyznačenou hmotnost, až na 20 tisíc korun a 2 trestné body. Zásadně proti je sdružení dopravců. Podle nich jsou řidiči nuceni zákaz porušovat kvůli špatnému značení. Výhrady k senátnímu návrhu má i ministerstvo dopravy. To přišlo i s alternativou.

Vjezd do zákazu- 20 tisíc a dva trestné body (zdroj: ČT24)

Že je mnoho českých silnic ve špatném stavu, ví téměř každý řidič. Podle senátorů je to i proto, že po některých vedlejších silnicích jezdí mnoho kamionů, přestože to dopravní značení zakazuje. Senátor Petr Gawlas (ČSSD) je přesvědčen, že pokuty, které dnes hrozí za vjezd s příliš těžkým vozidlem, jsou pro řadu řidičů směšné. „V současné době je to na místě 2 000 korun. Máme takové poznatky, že řidič kamionu rád vytáhne 2 000 a jede dál,“ popsal Petr Gawlas.

Místo dvou tisíc desetinásobek

Zbraní proti kamionům na okreskách má být podle senátorů, kteří již návrh schválili a odeslali do sněmovny, dramatické zvýšení pokut. Ve správním řízení by potom hrozila pokuta až 20 tisíc korun a navíc dva trestné body. Pokud by tak kamion poničil šest okresek a policisté ho při tom spatřili, přišel by řidič o řidičský průkaz.

Řidiči kamionů i sdružení dopravců však tvrdí, že těžká nákladní vozidla často nevjíždějí na silničky, kde nemají co pohledávat, kvůli řidičově zlé vůli – naopak. Stěžují si na nejasné značení. Příkladem může být silnice Neratovice – Mělník, kde i Česká televize narazila na čtyřicetitunový kamion, který přejížděl přes most, kde značka povolovala pouze 34 tun.

Omezení hmotnosti
Zdroj: ČT24

Na zmíněné silnici je ale mostů více, každý z nich přitom má jinou nosnost. Řidič se tak může domnívat, že když může vjet na jeden, projede celý úsek. Podle mluvčího sdružení Česmad Martina Felixe má první most nosnost 41 tun, jede-li po něm jediné vozidlo, druhý 47 tun a třetí 34 tun. „Toto není v žádném případě ojedinělý případ. Je mnoho mostů, které místo toho, aby se opravily, tak se tam dá takováto cedule a tím je to vyřešeno,“ podotkl.

Ministerstvo slibuje lepší značení, zvýšení pokut odmítá

Senátorský návrh považují dopravci doslova za nesmysl. Výhrady k němu má i ministerstvo dopravy, podle jeho mluvčího Martina Nováka například proto, že by se terčem policistů nakonec mohly stát autobusy. „To by určitě nebylo zcela účelné,“ podotkl. Ministerstvo ale navrhlo jiný postup – již na hlavních tazích se řidiči kamionů dozvědí, že je na vedlejších silnicích čekají zákazy. „Šlo by o soustavu dopravních značení, která by měla upozorňovat řidiče na to, že budou-li chtít objíždět placené úseky, tak budou mít zákaz,“ shrnul Martin Novák.

Platily by výjimky - pro vyložení a naložení nákladu a pro ty, co mají v místech, kam míří, sídlo firmy. Návrh ministerstva dopravy dostane v srpnu vláda a pak sněmovna. Ještě před tím poslanci nejspíš projednají návrh senátorský.