Obžalovaný v kauze ProMoPro zkritizoval přípravu předsednictví

Praha - Diplomat Radomír Karlík, který čelí společně se dvěma někdejšími spolupracovníky z Úřadu vlády obžalobě v kauze sporné zakázky pro firmu ProMoPro, dnes ve své výpovědi u soudu zkritizoval postup státu při přípravě předsednictví EU. Sekce pro přípravu předsednictví, v níž Karlík působil, podle něj pracovala kvůli pozdním rozhodnutím tehdejší vlády Mirka Topolánka (ODS) v časovém i věcném stresu. Diplomat doplnil, že sekce všechny své problémy avizovala místopředsedovi vlády pro evropské záležitosti Alexandru Vondrovi (ODS).

Česká republika předsedala Radě EU v první polovině roku 2009. Karlík, který jako diplomat v minulosti zblízka pozoroval organizaci rakouského předsednictví, použil při popisování příprav českého předsednictví opakovaně slovo „tristní“.

Poukázal na to, že vládní výbor pro EU schválil počet konaných zasedání až v červenci 2007, následně v říjnu určil místa, kde se akce mají konat. „Až poté mohla začít konkrétní příprava. My jsme byli úředníci, kteří čekali, až se vláda a ministerstva někam pohnou a vytvoří nějaký koncept,“ podotkl za sekci.

„Na přípravu předsednictví jsme pak měli rok a půl,“ zdůraznil exředitel odboru logistiky sekce s tím, že zkušený rakouský tým se připravoval dva roky a Slovinci s minimalistickým projektem ještě o rok déle.

ProMoPro
Zdroj: Jindřich Mynařík/isifa/LN

Přípravy podle něj komplikovalo mimo jiné to, že politici trvali na konání části akcí v regionech. „Jednotliví ministři se chtěli blýsknout před svými zahraničními kolegy. Petr Nečas chtěl zasedání v Luhačovicích, Karel Schwarzenberg na Hluboké. Další akce se navíc později přesouvaly, například na nátlak paní ministryně Vlasty Parkanové z Olomouce do Prahy,“ popsal Karlík.

Další konference a summity mimoto přibývaly, některé na poslední chvíli. „Dostali jsme se do takového časového stresu, že jakékoliv zaváhání ve veřejných zakázkách by nás dostalo do krize a předsednictví by se nemohlo konat,“ prohlásil.

Karlík během své výpovědi zdůraznil, že se snažil „maximálně šetřit a chovat se jako řádný hospodář“, a odmítl obvinění z toho, že pletichařil při dojednání smlouvy s firmou ProMoPro. „Postupy schvaloval vedoucí Úřadu vlády. Pracoval jsem v podmínkách, které nebylo možné ovlivnit,“ dodal. Faktury a jejich plnění se podle něj důkladně kontrolovaly. 

Zkritizoval také rozpočet předsednictví, který na audiovizuální techniku vyhradil 237 milionů korun. „Nevím, jakým způsobem ministerstvo financí tuto částku stanovilo. Rozpočet byl navíc schválen měsíc předtím, než bylo schváleno, jaké akce se vlastně budou konat,“ konstatoval.

S upozorněními ohledně finanční i personální nedostatečnosti se prý sekce obracela na Vondru. „O všech záležitostech byl informován, i o jednacím řízení bez uveřejnění ohledně firmy ProMoPro,“ tvrdí Karlík. Na rámcové smlouvě s ProMoPrem sice není Vondrův podpis, prý proto, že místopředseda vlády Vondra jakožto politik nebyl součástí schvalovacích struktur na Úřadu vlády, a jeho podpis na smlouvách proto nebyl vyžadován. „Tyto dokumenty jsme mu dávali na vědomí,“ řekl diplomat.

Obvinění úředníci v kauze ProMoPro
Zdroj: ČT24

Karlík čelí obvinění z toho, že zakázku na zajištění audiovizuální techniky zmanipuloval ve prospěch firmy ProMoPro. To ale odmítá. Zdůraznil, že o společnosti neslyšel, dokud ho ředitel pražského Kongresového centra neupozornil na exkluzivitu ProMoPra v těchto prostorách. O zadání zakázky ProMoPru prý rozhodly i zkušenosti této společnosti, která v minulosti pořádala například zasedání NATO. „Nemohli jsme si dovolit přijmout firmu, která by si v podstatě zkoušela, jak se takové akce dělají,“ upozornil Karlík.