Ministerstvo nechává rychlíky Českým drahám bez soutěže

Praha – Provozování dotovaných rychlíků zůstane i v příštím roce výhradně Českým drahám. Ministerstvo dopravy jim podle zjištění ČT přidělilo i dvě zbylé relace Plzeň–Most a Liberec–Pardubice. Učinilo tak bez výběrového řízení, přitom nabídku na obě tratě předložila i konkurenční Arriva. Podle ministerstva ale nesplnila zákonné podmínky.

„Pro ČD rozhodlo nakonec to, že Arriva nebyla schopna garantovat platnost nabídky po dobu dvou měsíců, což ale zákon požaduje kvůli transparentnosti výběru. Smlouva je pouze na jeden rok právě proto, že chceme do budoucna provozovatele dotovaných linek vybírat v otevřeném výběrovém řízení,“ řekl České televizi mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

S Arrivou, která je dceřinou firmou německého státního dopravce Deutsche Bahn, ukončilo ministerstvo jednání v září právě s odůvodněním, že nabídka platí pouze do konce září. Úřad ale vzhledem k zákonným lhůtám nemohl tak rychle uzavřít smlouvu. Arriva naopak poukazovala na to, že při splnění požadavků ministerstva by nedokázala provoz připravit – měla by na to jen měsíc.

Generální ředitel společnosti Arriva Transport Česká republika Daniel Adamka už v září upozorňoval na to, že při splnění požadavku na platnost nabídky 70 dnů, tj. až do listopadu, by firma nebyla schopna provoz připravit. Na sehnání a výcvik personálu či potřebnou úpravu vozidel by potom měla pouze měsíc. Adamka je proto přesvědčen, že byl termín připraven pro ČD, které provoz připravovat nemusí, protože rychlíkovou linku již provozují. To naopak odmítlo ministerstvo, podle kterého Arriva podmínku znala.

Nabídka ČD byla dražší

České dráhy tedy budou provozovat rychlíky i přesto, že ministerstvu předložily dražší nabídku. Arriva nabídla ministerstvu, že bude jezdit na lince, která spojuje Plzeň, Žatec, Chomutov a Most, se staršími německými motoráky používanými dříve mateřskou DB, za roční cenu 37,3 milionu korun. ČD nabídly, že budou jezdit se svými motorovými vozy, které jsou oproti německým protějškům poněkud novější, o 3,4 milionu dráže.