Češi si oblíbili charitu přes mobil a internet. Sbírky na ulicích už je netáhnou

Praha – Každý Čech letos daroval na dobročinné účely v průměru 11 tisíc korun. Další skoro miliardu pak rozdaly různé společnosti a nadace. Češi si oblíbili hlavně dárcovské sms zprávy, kterých od jejich vzniku v roce 2004 poslali na 17 milionů. Na prospěšné účely tak poskytli přes 340 milionů korun.

Podle zástupců neziskových organizací posílají lidé nejraději peníze na charitu právě dárcovskými textovými zprávami či po internetu na účty jednotlivých organizací. Průměrný dar na portálu Daruj správně se pohyboval kolem 800 korun.

Naopak ochota lidí darovat peníze přímo na ulici postupně klesá. Dárci si vybírají zpravidla jen ty organizace, které dlouhodobě znají. Třeba brněnská Armáda spásy v aktuální předvánoční sbírce vybírá skoro 14 tisíc korun denně. „Nikoho neobtěžujeme, za nikým nechodíme. Je jasné, pro koho ty peníze jdou. V této podobě lidé alespoň v Brně jsou velmi štědří,“ pochvaluje si koordinátor veřejné sbírky Armády spásy Vojtěch Kučera.

Pomozte dětem
Zdroj: ČT24

Češi neváhají pomáhat při přírodních pohromách

Podle zástupců známých humanitárních organizací patří Češi a Češky k nejštědřejším dárcům. Pokud některou část republiky či světa postihne přírodní pohroma, vlna solidarity bývá obrovská. Pozornost médií i dárců ale postupně opadá. Humanitární pracovníci připomínají, že podpora je potřeba i dál. Podotýkají, že obtížnější je také získat finance na pomoc obětem válečných střetů. „Mnohem snadněji se získávají peníze na odstraňování následků přírodních katastrof. Tam je to černobílé - s dobrým koncem. Konflikt černobílý není a k dobrému konci rychle nespěje,“ uvedl už dřív Marek Štys z humanitární a rozvojové sekce Člověka v tísni.

Ne pro všechny organizace jsou ale dárcovské sms zprávy ideálním zdrojem peněz. „Jsou výborné pro jednorázové akce. Pokud ale chcete mít dárce 20 let, tak s nimi musíte komunikovat. U DMS nevíme, kdo nám peníze posílá,“ uvedl Martin Balcar z Amnesty International.

  • DMS stojí 30 korun, z toho 28,50 Kč dostanou potřební, zbytek jde na provoz. Fórum dárců jedná nyní s operátory o možných úpravách. Ve hře je tak třeba to, že by lidé mohli díky zprávě odesílat vyšší částku či přispívat automaticky pravidelně déle než jeden rok.

Rok     Počet DMS     Vybraná částka         

2004      936 522        25 286 094     
2005    3 270 413       88 301 151     
2006    1 392 112       37 587 024     
2007    1 336 806       36 093 762     
2008    1 323 402       35 731 854     
2009    1 796 096       48 494 592     
2010    2 256 690       60 930 630     
2011    1 429.025       38 583 675     
2012       986 294       26 629 938     
2013    1 294 409       35 920 999     

Celkem   16 021 769      433 559 719

Češi přispívají nejčastěji na děti, seniory a zvířata

Tradičně nejvíc příspěvků přichází na charitu kolem Vánoc. Podle mezinárodního průzkumu agentury Ipsos, které ho zúčastnily 4000 respondentů, posílá o Vánocích peníze na dobročinné účely 40 procent Čechů. Nejčastěji dávají peníze na děti. „Většinou jde o nákup dárků dětem do dětských domovů nebo o příspěvky pro nemocné a handicapované děti,“ uvedl marketingový ředitel společnosti Profi Credit Ladislav Pavlík. Druhou nejčastěji obdarovanou skupinou jsou senioři, na třetím místě je pomoc zvířatům. V Česku sice přispívá na charitu méně lidí než v ostatních zemích, zato jsou nejštědřejší.

Fórum dárců nabízí zájemcům o přispívání na charitu jednoduchou aplikaci Klikni a daruj. Přímo v mobilním telefonu nebo tabletu je možné vybrat si z více než stovky projektů, přečíst si o nich a případně je rovnou podpořit.

Češi si oblíbili dárcovské smsky (zdroj: ČT24)