Na zájezdy do Himáláje jezdí rekordní počty turistů, zájem strmě stoupá u klientů ve věku okolo 50 let. České televizi to potvrdily oslovené cestovní kanceláře, které zájezdy pořádají. Podle nich si starší klienti nejčastěji plní své dětské sny. S vyšším počtem cestovatelů roste i počet zranění. Některé pojišťovny tak řeší nárůst případů zranění z vysokohorské turistiky právě v Himálaji i o více než polovinu ročně. Výjimkou pak nejsou ani ty smrtelné.
Zájem o zájezdy do Himálaje byl letos rekordní. Vysokohorským turistům je nejčastěji okolo padesáti let
Počet lidí, kteří s českými cestovními kancelářemi letos mířili do oblasti Himálaje byl rekordní. Některé cestovní kanceláře, které zájezdy poskytují, popisují, že jen za letošní rok zaznamenaly největší zájem za posledních 25 let, tedy za celou dobu existence CK. „Letos byl o zájezdy velký zájem, zaznamenali jsme nejúspěšnější rok od vzniku naši cestovní kanceláře. Vyprodalo se 99,5 procenta kapacity našich zájezdů. Konkrétně u zájezdu do Nepálu na trek pod Mount Everest bylo naplněno 100 procent kapacity zájezdu,“ popisuje průvodkyně CK Mundo Šárka Maťochová.
Podle dat dotázaných CK se průměrný věk klientů, kteří se do Himálaje vydávají, výrazně zvyšuje. „Největší část našich klientů jsou ročníky 1965–1985. Například průměrný věk na zájezdu Nepál – trek pod Mount Everest – byl v loňském roce 40 let, letos už je to 47 let,“ konstatuje Maťochová. U méně náročných tras se ale může jednat i o cestovatele důchodového věku. Tak je tomu u CK SLAN tour, jejíž manažer Ladislav Peška zmiňuje, že na zájezdy do Himálaje jezdí převážně lidé od 40 až do 70 let.
Strmě rostoucího zájmu o zájezdy do Himálaje u starší klientely si všímají i pojišťovny, které v této souvislosti řeší stále více úrazových případů. „Jako problém se ukazují cesty stále starších ročníků do velehor, kde si plní své „dětské sny“. Často jde o osoby ve věku nad 50 i 60 let,“ konstatuje produktová manažerka pojišťovny Uniqa Eva Trajboldová.
Nepodcenit přípravu
S rostoucím počtem vysokohorských turistů roste i počet úrazů. Ty pak nejčastěji řeší pojišťovny, u kterých si lidé sjednali pojištění ještě před cestou. Některé z nich evidují jen za letošní rok i o polovinu více případů než vloni. „V souvislosti s cestami do Himálaje řešíme v průměru 42 případů ročně, letos jsme jich řešili 62,“ popisuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.
Na vysokohorské podmínky se ale předem nedá stoprocentně připravit. Důležitá je fyzická příprava na zvládnutí trasy, tu by měl před cestou absolvovat každý turista. Akreditovaný horský průvodce Marek Schauer popisuje, jak se se svou skupinou připravovali na zájezd celý rok dopředu: „Podnikli jsme několik čtyřtisícových výstupů v Alpách a také jsem účastníkům pomáhal s výběrem a kompletací potřebného vybavení“.
V samotné Himálaji mohou nastat také problémy spojené s akutní horskou nemocí. Aleš Paděra z CK Alpina vysvětluje, že nastat mohou i různá respirační onemocnění označovaná jako nepálská chřipka, která mohou přejít až k zápalu plic. „CK Alpina letos zaznamenala i jeden potvrzený případ horečky dengue,“ doplňuje Paděra.
Nepřecenit vlastní síly
Právě kvůli lepší dostupnosti zájezdů do oblasti Himálaje, bývají podle oslovených pojišťoven turisté nedostatečně připraveni. „Připravenost turistů na zcela odlišné a náročné podmínky není dostatečná, navíc se ani nedá předem většinou plnohodnotně ani otestovat,“ objasňuje Trajboldová z pojišťovny Uniqa.
Nepřipravenost, podcenění terénu nebo přecenění vlastních sil ale můžou vést i k těm nejhorším scénářům. „V letošní podzimní sezoně evidujeme jen za říjen a listopad přes 30 případů řešení zdravotních problémů turistů pojištěných u nás v této lokalitě, převážně v Nepálu. Máme i smrtelné případy,“ doplňuje Trajboldová a zmiňuje příběh klienta, který se při výstupu na šestitisícovku v Nepálu zřítil a následně padal pět set metrů. Pád nepřežil.