Železniční legenda se vrací na koleje. Jeden z nejslavnějších vlaků světa – Létající Skot – vstoupil do historie jako první souprava, která pokořila rychlostní limit 100 mil v hodině. Nyní má za sebou desetiletou opravu a opět nadchnula fanoušky klasických parních lokomotiv.
Senzace na kolejích – legendární létající Skot je znovu v provozu
Slavná historie psaná uhlím začala v roce 1862. Tehdy odstartovalo pravidelné spojení mezi Londýnem a Skotskem. Začalo se mu říkat Létající Skot. Přezdívku si ale pro sebe nakonec uzurpovala vlaková souprava, která poprvé vyjela v roce 1923. Jako první překonal Létající Skot rychlost sta mil, tedy zhruba 160 km v hodině. Ve své době špička technického vývoje figurovala na plakátech Britských drah i na britských poštovních známkách–.
Status „celebrity“ mezi vlakovými soupravami získal Létající Skot na výstavě ve Wembley v roce 1924. Návštěvníci si v jeho vagonech mohli prohlédnout – v některých případech poprvé - chlouby z tehdejších kolonií. Vrchol technického umu také odpovídal tehdejšímu vrcholu britského impéria. Elegantní a na svou dobu mimořádně rychlý vůz se postupně stal spolehlivou spojnicí Londýna s Edinburgem.
Symbol britského inženýrství vyjel naposledy v roce 1963 – od té doby měl existovat jen v muzeích jako doklad slavných časů průmyslové revoluce. Na jeho zásadní renovaci se začalo pracovat před devíti lety.
Už jednou se přitom Létající Skot na koleje slavnostně vracel, a to po opravě v roce 1973. Teď má za sebou desetiletou důkladnou rekonstrukci v přepočtu zhruba za 125 milionů korun. Zatímco ocelové srdce lokomotivy opět bije naplno, její kabát čekají ještě změny. Veřejnosti se zatím ukázal ve strohé černé barvě, se kterou prožil druhou světovou válku. Brzy ale se vrátí k pověstnému odstínu tzv. britské železniční zelené.
Létající Skot v číslech
- Délka: 21 metrů
- Váha: 96 tun
- Maximální rychlost: 160 km/h
- Odhad dosud ujeté vzdálenosti: více než 4 miliony kilometrů