Potomek Dakoty uzavírá éru MDD i třímotorového létání

Amsterdam – K rozlučkovému letu se vznese poslední dosud provozované dálkové letadlo od společnosti McDonnell Douglas v konfiguraci k přepravě cestujících. Nizozemský dopravce KLM se zvláštním letem naplánovaným na 11:11 loučí s typem MD-11. Bylo to poslední vyráběné dálkové třímotorové letadlo, poslední model McDonnell Douglasu, který byl také vzdáleným „potomkem“ průkopnických Dakot. Na trh však přišel typ MD-11 příliš pozdě. Neprorazil v konkurenci obdobně velkých dvoumotorových boeingů 777 a airbusů A330, vaz mu zlomila jedna z nejhorších nehod posledních desetiletí. Nedožil se požehnaného věku, KLM vyřazuje jeho osobní verzi MD-11 v době, kdy u nich létají ještě starší boeingy 747. MD-11 byl zkrátka přešlapem, který stáhl McDonnell Douglas ke dnu. Jak ale říkají jeho obdivovatelé, bylo to také letadlo, které dávalo vzpomenout na staré časy, kdy i v ekonomické třídě byl cestující hýčkán.

McDonnell Douglas MD-11 byl od počátku určitým anachronismem. Přímo navazoval na svého předchůdce DC-10. Například Encyklopedie letadel z 90. let, uvádí oba typy naráz a MD-11 charakterizuje jako „zlepšenou verzi“. Kdyby byl DC-10 úspěšný, možná by dostal MD-11 název třeba DC-10neo, ale kvůli několika vážným haváriím měl původní typ pošramocenou pověst. MD-11 přišel s obdobnou konstrukcí, avšak novou avionikou, kompozitními materiály, winglety či výkonnějšími motory. Svůj nový širokotrupý třímotorový stroj začal McDonnell Douglas dodávat zákazníkům v roce 1990, čím získal náskok před Boeingem a Airbusem, kteří vyvíjeli nová letadla obdobné velikosti. Domnělá výhoda se však ukázala slabinou. Boeing se rozhodl svůj typ 777, vyvíjený původně jako třímotorový, o jeden motor připravit a v roce 1995 zahájil dodávky letadla obdobně velkého jako MD-11, avšak dvoumotorového a podstatně úspornějšího. Airbus A330 navíc začali dopravci zavádět do provozu již o rok dříve. Jestliže McDonnell Douglas v souvislosti s MD-11 pomýšlel na významný podíl v prodeji dálkové dopravě, musel na to po zavedení 777 a A330 zapomenout. Po roce 1994 se počet objednávek, který se zpočátku pohyboval mezi 30 a 40 za rok, snížil k patnácti a záhy klesl pod deset. Naopak prodeje boeingů 777 (které ovšem posléze díky prodloužené verzi 300 zabrousily i do jiné kapacitní kategorie) se stabilně pohybují kolem 50 ročně a airbusy A330 se po počátečním váhání vyšvihly ještě výše.

Druhý pilot v MD-11
Zdroj: ČT24/ČTK/PICTURE ALLIANCE/Kröner

Smrtící údery: Příliš mnoho motorů, nehody, zánik MDD

V polovině 90. let se ukázalo, že sázka na tři motory byla chybná. Dvoumotoroví konkurenti byli úspornější a navíc technicky podstatně méně nároční. Velkým neštěstím pro MD-11 potom bylo to, co zničilo pověst jeho předchůdce – nehody. Zatímco typy 777 a A330 „čekaly“ na první tragickou havárii déle než deset let od uvedení do provozu, na palubě MD-11 byli první mrtví již v roce 1993 (tehdy ovšem v nákladním letadle). K tomu se připojila závažná konstrukční chyba, která komplikovala ovládání letadla a byla odstraněna po roce 1992. Nejzávažnější tragédií byl požár a pád letu SWR 111 společnosti Swissair v roce 1998. Byl důsledkem konstrukční chyby – požár způsobil vadný kabel umístěný v blízkosti vysoce hořlavého izolačního materiálu. O rok později došlo k další tragické nehodě osobní verze MD-11, při havárii China Airlines v Hongkongu zahynuli tři lidé, v tomto případě šlo ale o chybu pilota.

Sesterský stroj MD-11, který havaroval v roce 1998, létal v barvách Swissairu a poté Swissu do roku 2004.
Zdroj: ČT24/ČTK/KEYSTONE

V té době již bylo jasné, že MD-11 bude posledním typem McDonnell Douglasu. Šlo už jen o to, jak dlouho jeho odchod potrvá. Půl roku před nehodou Swissairu totiž někdejšího hegemona letecké dopravy pohltil Boeing. Potom se ukázalo, že konec bude rychlý. Nehody a především nehospodárnost vedly ke slabé poptávce po letadle a nový vlastník rozhodně neměl zájem hledat způsob, jak zvýšit jeho prodeje na úkor svých 777-200, popř. 767-400ER. A tak již v roce 2000 výroba MD-11 ustala. Následně se aerolinky začaly odvracet i od jeho provozování na osobních linkách. V polovině minulého desetiletí již byla většina osobních MD-11 vyřazena. Cestující na ně mohli narazit příležitostně například při zpoždění dodávek nových letadel a v posledních letech už pouze na linkách KLM z Amsterdamu do Montrealu a Toronta. Nyní již nizozemský národní dopravce vyřadil i poslední tři stroje svého typu. Závěrečný let na pravidelné lince KL672 z Montrealu do Amsterdamu vykonal stroj PH-KCE pojmenovaný Audrey Hepburn, rozlučkový let by měl připadnout na PH-KCD nazvaný Florence Nightingale.

Tragické nehody osobních MD-11

Swissair 111

  • imatrikulace (první let): HB-IWF (1991)
  • datum: 2. 9. 1998
  • trasa letu: New York, JFK – Ženeva
  • místo: oceán poblíž kanadské osady Peggy's Cove
  • zemřelo/přežilo: 229/0
  • příčina: požár v důsledku konstrukční chyby

China Airlines 642

  • imatrikulace (první let): B-150 (1992)
  • datum: 22. 8. 1999
  • trasa letu: Bangkok – Hongkong
  • místo: Hongkong (letiště Chek Lap Kok)
  • zemřelo/přežilo: 3/312
  • příčina: chybné rozhodnutí pilota za špatného počasí

Na odpočinek odchází vzdálený „potomek“ Dakot a Skytrainů

S typem MD-11 končí v dálkové letecké dopravě značka McDonnell Douglas. Jak již bylo uvedeno, v roce 1997 ji pohltil Boeing. Firma vznikla spojením výrobce vojenských letadel McDonnell Aircraft a Douglas Aircraft Company, jejíž produkce měla poněkud větší rozsah, nejvýznamnější však byla produkce transportních letadel. Jeho dvoumotorová Dakota DC-3 stála na počátku rozmachu civilního letectví, vojenská verze C-47 potom zásadním způsobem pomohla Spojencům zvítězit ve druhé světové válce a stejně tak zachránila Západní Berlín v roce 1948. Po celou dobu dokázaly její stroje držet krok s konkurencí, zejména Boeingem. Po fúzi ve druhé polovině 60. let, kterou si vynutil nákladný vývoj množství nových civilních i vojenských letadel, již čekaly MDD horší časy. Boeing počátkem 70. let vytáhl trumf v podobě Jumba. Typ DC-10, který představoval stěžejní část nabídky MDD se tak musel potýkat s větším konkurentem, Lockheed L-1011 Tristar potom představoval konkurenta obdobné velikosti, ovšem brzy se objevily ještě Airbus A300 a Boeing 767, které začaly zabírat oblast středních a kratších dálkových tras. DC-10 pravděpodobně nenaplnil očekávání výrobce a totéž – jak jsme již shrnuli – potkalo jeho nástupce MD-11. MDD nabízel i menší stroj určený pro krátké tratě, kde konkuroval hlavně boeingům 737. Typ DC-9 a z něj vycházející MD-80 a MD-90 byly bezesporu úspěšné, zájem o ně však začal upadat počátkem 90. let, kdy do této kategorie letadel expandoval Airbus s typem A320 a jeho deriváty. Poslední generace někdejšího DC-9 se již prodávala pod značkou Boeing jako typ 717. Poslední MD-80/90 ještě létají – hlavně u americké Delty a American Airlines a patrně ještě létat budou, protože Delta je začala modernizovat. Většina ostatních dopravců ale potomky DC-9 vyřazuje, v plánu to mají i AA, je proto jen otázkou let, kdy bude značka McDonnell Douglas na poli civilního letectví definitivně patřit už jenom do historických knih.

MD-11 po posledním letu na pravidelné lince KL672 z Montrealu do Amsterdamu 26. října
Zdroj: ČT24/KLM

S koncem provozu MD-11 se chýlí ke konci také celá éra dopravních třímotorových letadel. Ojediněle se ještě lze setkat s malými letadly s poněkud odlišnou konfigurací bez motorů pod křídly – Boeingem 727 nebo Tupolevem Tu-154. Pro úplnost dodejme, že na velké třímotorové letadlo ještě bude možné na letištích příležitostně narazit, nikoli však v osobní dopravě. V provozu zůstávají nákladní MD-11, ovšem i těch ubývá – podobně jako v osobní dopravě je vytlačují cargo verze velkých dvoumotorových strojů od Boeingu a Airbusu (zde je ale hlavním konkurentem Boeing 777 Freighter, protože nákladní Airbus A330 je odvozen od kratšího typu A330-200, a má tak nižší kapacitu).

Technické údaje MD-11 (základní verze):

  • délka trupu: 58,65 m
  • rozpětí: 51,66 m (nosná plocha 338,9 m2)
  • výška ocasu: 17,60 m
  • maximální vzletová hmotnost: 273,3 t
  • dolet: 12 670 km
  • motory: 3x P&W PW4460 nebo PW4462 nebo GE CF6
  • tah: 270–280 kN (podle typu motorů)
  • max. rychlost: M 0,88 (945 km/h)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

U Žiliny otevřeli nový úsek dálnice D1 s nejdelším tunelem na Slovensku

Na Slovensku byl otevřen nový klíčový úsek dálnice D1 u Žiliny, jehož součástí je také nejdelší dálniční tunel v zemi. Nová dálnice na severu Slovenska, kterou se podařilo dokončit až s výrazným zpožděním oproti původním plánům, pomůže hlavně tranzitní dopravě. Řidičům z Česka zrychlí jízdu mimo jiné do Vysokých a Nízkých Tater. Slavnostního přestřižení pásky při otevření tunelu se zúčastnili také slovenský premiér Robert Fico (Smer) či ministr dopravy Jozef Ráž.
před 2 hhodinami

Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, Dánsko si předvolá velvyslance

Americký prezident Donald Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, jímž bude guvernér Louisiany Jeff Landry. Ten na sociálních sítích napsal, že jeho cílem v nové funkci bude připojení Grónska k Americe. Trump dal letos opakovaně najevo, že by Spojené státy měly ostrov, který je autonomní oblastí Dánského království, získat. Kodaň to opakovaně odmítla a v nejbližších dnech si předvolá amerického velvyslance. K zachování suverenity ostrova vyzvala také EU. Pro Grónsko se podle slov jeho premiéra nic nemění.
05:24Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Japonští vědci zkoumají ledovce, které odolávají změně klimatu

Místo aby ledovce v Tádžikistánu tály, mírně zvětšují svůj objem. Jde o světovou raritu. Jestli je to způsobeno například vlastnostmi ledu, nebo specifickými lokálními podmínkami, vědci zatím nevědí, ale snaží se to zjistit.
před 2 hhodinami

Výbuch zabil v Moskvě ruského generála, který se účastnil invaze na Ukrajinu

Při výbuchu nálože nastražené v autě v Moskvě zahynul ruský generál Fanil Sarvarov, který byl náčelníkem oddělení operačního výcviku generálního štábu ruských ozbrojených sil. Uvedl to ruský vyšetřovací výbor, který má funkci kriminální ústředny. Výbor nevyloučil, že za explozí stojí ukrajinské speciální jednotky. Sarvarov se podle médií účastnil ruské invaze na Ukrajinu.
09:22Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Polsko začíná stavět svou první jadernou elektrárnu

V Polsku roste zájem o jadernou energetiku, i díky přispění Evropské unie se tam začíná stavět jaderná elektrárna. Země prochází energetickou transformací. Ještě před deseti lety bylo téměř devadesát procent výroby elektřiny založeno na uhlí. V současnosti jeho podíl klesl zhruba na polovinu, naopak téměř na třetinu vzrostly obnovitelné zdroje. Odklon od uhlí je tak čím dál viditelnější.
před 8 hhodinami

Australský státní parlament jedná o zpřísnění pravidel pro držení zbraní

Parlament australského státu Nový Jižní Wales se znovu sešel k hlasování o návrzích zákonů, které by výrazně omezily vlastnictví střelných zbraní. Připravovaná legislativa počítá také se zákazem zobrazování symbolů teroru a zpřísněním pravidel pro protesty. Australský spolkový stát tak reaguje na nedávný útok na pláži Bondi v Sydney, který si vyžádal patnáct obětí.
před 12 hhodinami

Jednání ukrajinské delegace označil Witkoff za konstruktivní

Za produktivní a konstruktivní označil v neděli zmocněnec amerického prezidenta Steve Witkoff rozhovory, které ukrajinská delegace v posledních třech dnech vedla na Floridě se zástupci Spojených států a Evropy. Američané v Miami jednali také se zástupci Kremlu, který rusko-ukrajinskou válku téměř před čtyřmi roky napadením sousední země odstartoval. Jako „produktivní“ zhodnotil Witkoff také rozhovory s ruskou stranou.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

USA zasahují proti tankeru směřujícímu do Venezuely

Spojené státy v neděli v mezinárodních vodách u pobřeží Venezuely zasahují proti dalšímu tankeru, píší agentury Bloomberg a Reuters. První zprávy hovořily o nalodění amerických vojáků na palubu lodi, později agentura Reuters napsala, že ji americká pobřežní stráž pronásleduje. V sobotu se americké ozbrojené síly jednoho tankeru zmocnily, což venezuelská vláda odsoudila jako únos a pirátství.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...