Nejkrásnější italská „vosa“ slaví pětasedmdesátiny. A přece nestárne 23. 4. 2021 | Zdroj: Reuters, ČTK, vespa.cz, vespaclubpraha.cz, Wikipedia, piaggiogroup.com
Italská letecká továrna Piaggio hledala po konci druhé světové války nové uplatnění, nakonec ho objevila v kategorii jednostopých vozidel. Skútry, tedy kapotované motocykly určené hlavně do města, vznikly už o pár dekád dříve. Italská firma však strojům dodala moderní styl a postupně s nimi udělala „díru do světa“. Historie značky Vespa (Vosa) se začala psát 23. dubna 1946, kdy firma Piaggio požádalo o patent na svůj skútr. Během historie se tento malý stroj stal jedním ze symbolů designu dvacátého století.
Historie společnosti se začala psát v roce 1884, kdy dvacetiletý Rinaldo Piaggio (1864–1938) založil v Janově dílnu na výrobu šroubení pro lodě
Postupně během první světové války se výroba Piaggia začala orientovat na letectví a poptávka po letadlech vyústila v roce 1921 v otevření výrobního závodu ve městě Pontedera
První pokus výrobce z toskánského města o kompaktní motocykl se zrodil už za druhé světové války. Model MP5 ale příliš elegance nepobral
Typ zvaný Paperino podle italského jména Kačera Donalda se nelíbil ani Enricu Piaggiovi, který se obrátil na leteckého konstruktéra Corradina D'Ascania. A protože ten se skútry zabýval už dřív, rychle našel řešení
Původně vyvíjel skútr pro průmyslníka Ferdinanda Innocentiho. Kvůli rozdílným představám o konstrukci rámu se ale rozešli. Když Piaggio potřeboval pomoci, byl D'Ascanio připravený
Na snímku z roku 2004 je současný prezident italského Piaggia Roberto Colannino v Pontedeře
U rýsovacího prkna se D'Ascanio inspiroval skútry od americké firmy Cushman, které využívali třeba američtí výsadkáři a po válce jich v Itálii dost zbylo, rozhodně ale jen nekopíroval. (Na fotografii je výrobní závod ve vietnamské provincii Vinh Phuc.)
Z praktických i estetických důvodů přesunul motor s převodovkou vedle zadního kola a hlavně navrhl elegantní rám lisovaný z plechu
Nový skútr tak dostal typický tvar, který mu přinesl také jméno. „Sembra una vespa! (To vypadá jako vosa!),“ prohlásil Enrico Piaggio, když uviděl prototyp označený MP6
Podobně jako tento hmyz dostal skútr výraznou zadní část, kterou s řídítky a aerodynamickým krytem řidiče spojuje jen subtilní podlážka. (Na fotografii se připravuje jezdec Marcello Dibrogni v roce 2011 na start závodu Rally faraonů v egyptské Gíze)
Když se k tomu přidal bzučivý zvuk motoru o objemu 98 kubických centimetrů, bylo jméno Vespa na světě
Vespa je designovým klenotem, který od svého vzniku láká a oslovuje celé spektrum umělecké komunity. Na snímku jsou vystaveny starší modely v Piaggio muzeu
V poválečné Itálii si nový skútr rychle získal oblibu a výrazně se zasloužil o motorizaci země. Do konce roku 1946 se prodalo zhruba 2300 skútrů, v dalším roce to bylo již 10 tisíc kusů a v roce 1950, kdy se Vespa začala vyrábět i v Německu, to bylo 50 tisíc skútrů
Popularizaci elegantního stroje pomohl i film. Jeden z nejznámějších snímků, kterými Vespa projela, byly Prázdniny v Římě (1953), ve kterém si zahrála dvojice herců Gregory Peck a Audrey Hepburnová
Miliontá Vespa byla prodána v roce 1956, dva miliony byly překonány o čtyři roky později a magická hranice deseti milionů padla koncem 80. let. Do dnešních dní celkový počet vyrobených kusů přesáhl 20 milionů
Firma ale zažila také horší období, zejména od 80. let, kdy skútry začínaly prohrávat boj se stále dostupnějšími automobily. Přes hospodářské těžkosti a změny vlastníků se jí ale podařilo přežít a Vespa se stala nejen oblíbeným dopravním prostředkem pro ucpaná města, ale také symbolem italské elegance
Stroj si získal oblibu druhé manželky britského korunního prince Charlese. Vévodkyně z Cornwallu Camilla pózuje u skútru během jedné z módních výstav v Neapoli v roce 2017
Herečka Nicole Kidman „jede“ na Vespě během natáčení filmu režiséra Sydneyho Pollacka s názvem Tlumočnice v New Yorku v roce 2004
Vespa Club Praha uspořádal průjezd metropolí. Spanilé jízdy centrem Prahy se 20. června 2020 zúčastnilo asi 250 majitelů skútrů této značky
Designéři Vespy naznačují jednu z cest, kudy by se v budoucnu mohl vývoj stroje ubírat. Jednou z variant je výroba vodního skútru
Elegantní Vespa, která si základní tvary zachovala až do dneška a během tři čtvrtě století našla řadu více či méně povedených kopií, se také stala jednou z kulturních ikon 20. století