Při nehodě malého dvoumotorového letadla v ruském Tatarstánu zahynulo nejméně šestnáct lidí, šest vyvázlo se zraněním, uvedly v neděli tiskové agentury. Šest osob, které pád letadla přežily, údajně utrpělo vážná poranění. Stroj L-410, který byl vyroben ještě v někdejším Československu a který patřil místnímu aeroklubu, se zřítil bezprostředně po startu z letiště ve městě Menzelinsk.
Nehoda malého letadla české výroby v Rusku má nejméně šestnáct obětí
Na palubě byli dva piloti a dvacet sportovních parašutistů ze sedmi ruských regionů, uvedla agentura TASS. Místo havárie leží asi 290 kilometrů východně od Kazaně, hlavního města Tatarské autonomní republiky. Úřady v Tatarstánu vyhlásily v této ruské republice pondělí 11. října dnem smutku. Vláda vytvořila zvláštní komisi v čele s premiérem Alexem Pesošinem, která má pomoci pozůstalým.
Organizace DOSAAF, která za Sovětského svazu plnila stejnou roli jako v komunistickém Československu Svaz pro spolupráci s armádou (Svazarm), zastavila až do vyšetření nehody lety dalších strojů tohoto typu. S aeroklubem v Tatarstánu podle TASS pozastavilo spolupráci ruské středisko přípravy kosmonautů.
Z trosek stroje záchranáři vyprostili šest přeživších, kteří se nacházeli v ocasní části. Jejich stav lékaři označují za těžký, ale stabilizovaný. Utrpěli hlavně zlomeniny končetin, zranění hlavy a krku nemají. Pět ze šesti zraněných je v nemocnici ve městě Naberežnyje Čelny, jeden v Kazani. Plánuje se jejich přeprava k léčbě do Moskvy.
Letadlo uletělo sotva kilometr
Média původně informovala o sedmi přeživších, ale do tohoto počtu byl podle TASS zahrnut i příbuzný jednoho z cestujících, který na místě neštěstí zkolaboval a také musel být přepraven do nemocnice.
Rustam Minichanov, který stojí v čele Tatarstánu, uvedl, že piloti hlásili selhání jednoho z motorů, požádali o povolení k nouzovému přistání a odklonili letadlo od obydlených míst. Letoun od vzletu uletěl sotva kilometr, než narazil do země. Ještě předtím stroj zavadil křídlem o stojící dodávku a převrátil se. Po nárazu zůstal pohromadě jen ocas letadla, ve kterém se také nacházeli přeživší.
Okresní náčelník Ajdar Salachov odhadl, že levý motor mohl selhat po srážce s ptákem. Verzi o přetížení stroje odmítl. Oba piloti, kteří zahynuli, byli podle kolegů zkušenými letci, napsal TASS.
„Můj otec si nejednou stěžoval na to, že během letu se motory vypínaly,“ řekla agentuře Interfax Michaila Beljajeva, dcera jednoho z pilotů, který při katastrofě zahynul. „Když jsem se zajímala, jak se mu vede, odpovídal: porucha motoru, porucha motoru,“ řekla. Otec podle ní potíže hlásil vedení aeroklubu, které si tedy muselo být vědomo stavu letadla. Tragédii zatím nekomentovalo.
Porušování předpisů i zastaralé technologie
V Rusku letos při několika leteckých nehodách zemřely už desítky lidí, připomíná agentura DPA. Příčinou je často porušení bezpečnostních předpisů, zastaralé technologie nebo lidská chyba.
Počtem obětí se letecká katastrofa v Tatarstánu stala největší v zemi za poslední tři měsíce, od zřícení letounu An-26 na Kamčatce, kde se oběťmi neštěstí stalo 28 cestujících a členů posádky. Neštěstí vyšetřují vojenští vyšetřovatelé a prokuratura.
Zřícený stroj L-410 neměl civilní registraci, v provozu byl od roku 1987. Zpočátku jej používala armáda, v posledních letech DOSAAF. I přes své stáří měl poměrně malý počet nalétaných hodin a nedávno absolvoval technickou kontrolu.
Agentura TASS také uvedla, že letadla L-410, používaná od roku 1969, poměrně často trápí nehody. Z přibližně 1200 vyrobených jich havarovalo nejméně 120. Letos v Rusku měla tato letadla dvě katastrofy – v Kemerovské oblasti se 19. června zřítil stroj patřící organizaci DOSAAF, což si vyžádalo pět obětí, v Irkutské oblasti pak 21. září havaroval linkový stroj a o život přišli čtyři lidé.
Zřícení letadla L-410 v Tatarstánu je počtem obětí největší katastrofou stroje tohoto typu v Rusku od roku 1993, kdy se v Jakutsku zřítil stroj už neexistující společnosti Sacha-Avia. O život přišlo tehdy všech 24 lidí na palubě.