Ruští vyšetřovatelé prohledali kanceláře aerolinek Kogalymavia, jejíž stroj se s 224 lidmi na palubě zřítil v Egyptě, a zabavili zde blíže neupřesněné dokumenty. Vyšetřovatelé také začali prověřovat vzorky paliva z ruské Samary, kde havarovaný stroj naposledy tankoval. Manželka kopilota letadla podle ruské státní televize NTV uvedla, že její muž si před odletem stěžoval na technický stav stroje. Kromě ruských expertů míří na místo neštěstí na severu Sinaje také letečtí vyšetřovatelé z Německa a Francie.
Na místo pádu airbusu míří vyšetřovatelé z Ruska, Německa a Francie
Ruští vyšetřovatelé již zahájili kriminální vyšetřování a vedle odběrů vzorků leteckého paliva v Samaře zahájili výslechy pozemního personálu, který letadlo před osudným letem připravoval či přišel do kontaktu s jeho posádkou. Prohledány byly rovněž kanceláře aerolinek na moskevském letišti Domodědovo.
Ruská federální agentura Rostransnadzor, která funguje jako dozorový dopravní orgán, se chce nyní zaměřit na to, zda letecká společnost dodržovala všechna letová bezpečnostní pravidla. V minulosti tomu totiž tak nebylo. Při rutinní kontrole loni v březnu kontroloři zjistili určité závady a nesrovnalosti. Aerolinky je ale podle Interfaxu ve stanoveném termínu napravily.
„Cestující většinou hodnotí servis a služby společnosti negativně. Jedna z posledních stížností byla na to, že byl v kabině cítit benzín,“ informoval zpravodaj ČT v Rusku Miroslav Karas. K dosud nejvážnější nehodě aerolinek Kogalymavia došlo v roce 2011 v Surgutu, kdy bylo při požáru letadla zraněno čtyřicet lidí.
Egyptské úřady povolily ruským expertům participovat na vyšetřování tragédie
Ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi, který mezitím nařídil vyslat do Egypta týmy ruských záchranářů a vyšetřovatelů, přislíbil egyptský prezident Sísí vytvořit podmínky pro co nejširší možnou účast ruských specialistů na vyšetřování nehody. Egyptský úřad nejvyššího prokurátora již podle Reuters oficiálně povolil ruským úřadům účastnit se vyšetřování.
V neděli pošle do Egypta dva své vyšetřovatele také francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA. Doprovázet je bude šestice technických poradců z Airbusu. Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK) poskytne čtyři komisaře a německý úřad pro vyšetřování leteckých nehod BFU dva zástupce.
Letové záznamníky, tedy černé skříňky, chce ruská prokuratura prozkoumat v Moskvě.
Zřícený airbus mířil z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch do ruského Petrohradu. Na tamním letišti se shromáždili příbuzní obětí, vzniklo zde i středisko, které o pozůstalé pečuje. Přítomni jsou i psychologové.
Německá DPA s odvoláním na úřady uvedla, že v plánu je cesta příbuzných na Sinajský poloostrov přímo na místo neštěstí. Velká část tohoto poloostrova je ale kvůli aktivitám teroristických skupin uzavřenou oblastí pod kontrolou armády.
Podle egyptského premiéra Šarífa Ismáíla se dosud podařilo vyprostit 129 těl, která jsou letecky přepravována do Káhiry.
Letecká společnost Kogalymavia už uvedla, že může vyloučit lidské selhání jako důvod nehody. Upozornila také na to, že pilot byl velmi zkušený a na kontě měl dvanáct tisíc letových hodin. Mluvčí aerolinek dále prohlásil, že zřícený letoun měl všechny potřebné certifikáty. Ruská média o airbusu uvedla, že byl 18 let starý a že vystřídal řadu majitelů, kteří byli mimo jiné i z Libanonu.
Lufthansa a Air France-KLM prozatím nebudou létat přes Sinaj
Dvojice největších evropských aerolinek Lufthansa a Air France-KLM z bezpečnostních důvodů nebudou létat přes Sinajský poloostrov v Egyptě, dokud se nevysvětlí pád ruského letadla s 224 lidmi na palubě. Radikální hnutí Islámský stát (IS) se přihlásilo k tomu, že stroj sestřelilo. Moskva to podobně jako někteří experti zpochybnili, neboť letadlo bylo mimo dosah přenosných protiletadlových systémů.
„Rozhodli jsme se vyhnout dané oblasti, protože tamní situace a vysvětlení pádu nejsou jasné,“ uvedla německá letecká společnost Lufthansa. K podobnému kroku se odhodlal francouzsko-nizozemský letecký holding Air France-KLM. „Air France potvrzuje, že přikročila v rámci preventivních opatření k tomu, že nebude létat nad Sinajem,“ uvedly aerolinky.
České aeroliniie podle mluvčího Daniela Šabíka o podobném kroku neuvažují, navíc do Egypta ani přes Sinajský poloostrov nelétají.
Odklony tras mimo Sinaj na rozdíl od Lufthansy či Air France-KLM nechystají britské aerolinky British Airways a německá nízkonákladová letecká společnost easyJet. Obě firmy v prohlášení uvedly, že své letové trasy pravidelně vyhodnocují a že ty nad Sinajem měnit prozatím neplánují.