Paříž – Francouzská telekomunikační společnost France Télécom dnes slíbila, že změní pracovní podmínky svých zaměstnanců. Firmu zprivatizovanou před jedenácti lety k tomu dovedl nátlak vlády po medializované sérii 23 sebevražd zaměstnanců. Ti se v období osmnácti měsíců nedokázali vypořádat se ztíženými pracovními podmínkami. Ředitel France Télécom Didier Lombard nejprve obhajoval situaci tvrzením, že proti předchozím obdobím bylo sebevražd vlastně málo.
France Télécom chce po sérii 23 sebevražd měnit pracovní podmínky
Lombarda si dnes pozval ministr práce Xavier Darcos, který doporučil, aby společnost při organizaci práce brala větší ohledy na své zaměstnance, podobně jako jiné velké koncerny, třeba elektrárenský gigant EdF nebo automobilka Renault. Pracovníci mají právo znát dopředu svoje pracovní vyhlídky, sdělil Darcos novinářům.
Lombard slíbil, že France Télécom se do Vánoc promění v úplně jinou společnost. Koncem týdne začne se zástupci zaměstnanců vyjednávání o prostředcích, jak snížit stres v práci „bez jakéhokoli tabu“. Řešit se bude prý „rovnováha mezi soukromým a pracovním životem“ zaměstnanců.
„Je zapotřebí nové společenské smlouvy ve firmě,“ podotkl Lombard, podle kterého je nicméně nyní nejnaléhavější zabránit „šíření nákazy“ opakujících se sebevražd a zarazit konečně „pekelnou spirálu“.
Společnost proto s okamžitou platností zřídila zelenou telefonní linku, na které se mohou stresovaní zaměstnanci spojit s psychologem. Do konce října také přerušuje jakékoli přesouvání svých zaměstnanců do jiných pracovních zařazení v rámci dlouhodobé restrukturalizace. Právě náhlé změny pracovních podmínek, změna místa, která představovala i přesun o několik stovek kilometrů, vedly prý některé stresované zaměstnance k sebevraždě.
Vedení společnosti se dosud bránilo tvrzením, že počet sebevražd není ze statistického hlediska pro společnost se 100 000 zaměstnanci nijak neobvyklý. Jako příčinu většiny sebevražd firma uváděla osobní důvody.
Deník Le Monde shromáždil svědectví několika zaměstnanců firmy, kteří uvádějí, že v některých úsecích panuje doslova teror. „Musíme žádat o dovolení jít na záchod. Když si dáme pauzu delší než minutu, musíme podat písemné vysvětlení. Žádosti o dovolenou zůstávají bez odezvy,“ napsal například jeden anonym z oddělení pro styk se zákazníky.