Ikona mezi leteckými dopravci se loučí. Alitalia, jedna z nejznámějších evropských aerolinek, ukončila o půlnoci na pátek po 75 letech provoz. Tečku za touto dlouhou historií udělala pandemie. Společnost se ale už dlouho předtím potýkala s finančními problémy a před pádem ji opakovaně zachraňovala italská vláda. Nyní firmu přebírá menší společnost ITA.
Alitalia na nebi skončila, začíná ITA. Ani její budoucnost nebude jednoduchá
K vidění byly oslavy a zároveň slzy dojetí. Z příletové haly římského letiště se po dosednutí posledního spoje společnosti Alitalia ze sardinského Cagliari stalo místo vypjatých emocí i silných prohlášení.
„Je to jako kdyby mi znovu zemřel otec. Víc vám neřeknu,“ uvedla jedna z letušek. Pocit, že se účastnili něčeho výjimečného, měla i většina pasažérů na palubě. Například cestující Simona Bernardiová ukazovala lístek s podpisy pasažerů i kapitána Andrea Gioia.
Pro řadu Italů je Alitalia srdeční záležitost. Ze začátku reprezentovala italský životní styl, třpytivé kouzlo a radost ze života. Kromě milionů běžných pasažérů se do jejích rukou rády svěřovaly italské celebrity, ale také všichni papežové za poslední tři čtvrtě století. Ten současný to na poslední cestě na Slovensko nezapomněl zmínit. „Děkujeme Alitalii, že nás dodnes vozila,“ řekl papež František.
I proto italské vlády dělaly všechno možné, aby národní klenot zachránily. Kvůli notoricky špatnému hospodaření společnosti do ní jen za poslední tři roky napumpovaly osm miliard eur. Jenže když navíc udeřila pandemie, Alitalii už nepomohly ani emotivní demonstrace jejích zaměstnanců.
„Společnost jen velmi příležitostně vykazovala zisk. A má za sebou dlouhou historii přehnaného politického vměšování,“ připomněl odborník na leteckou dopravu John Strickland.
Vláda nezůstane stranou ani u nového dopravce. V příštích třech letech do něj bude investovat skoro půldruhé miliardy eur. ITA zahájí činnost s dvaapadesáti stroji a 2800 zaměstnanci oproti 110 letadlům a 10 tisícům zaměstnanců Alitalie. Dohoda s Evropskou komisí určuje, že do roku 2025 musí být společnost výdělečná.
Chmurná budoucnost aerolinií
Portfolio manažer společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler si myslí, že budoucnost firmy ITA se neobejde bez vstupu velkého strategického partnera typu americké Delty. Z pohledu investic pak soudí, že oblast aerolinií rozhodně není preferovaný sektor.
Navíc čeká, že cestování za byznysem bude nadále prožívat těžké časy a zotavení v tomto segmentu bude pomalé. Mnohé firmy budou totiž volit komunikaci on-line na dálku. Navíc je zde tlak na udržitelnost, což povede podniky k omezování tohoto typu cestování. To vše spolu s covidem na dopravce těžce dopadne.