Recenze: Nina je typický festivalový film „z Východu“

Slovenský režisér Juraj Lehotský přispěl do programu dvanáctiletou Ninou, hrdinkou jeho druhého celovečerního filmu. I Lehotského debut Zázrak, také s dospívající dívčí hrdinkou, soutěžil před pár lety ve Varech. Oba byly uvedeny v soutěžní sekci Na východ od Západu a Nina by mohla naplnit západní představy, jak takový východní film má vypadat. Více v recenzi.

Nina je dvanáctiletá dívka, jejíž citový život se ocitá v troskách, protože se rodiče rozvádějí. Jediným místem, kde se cítí uvolněná, je plavecký bazén. V komorním filmu hlavní roli hraje citový trojúhelník mezi Ninou, matkou a otcem. Kamera evidentně dokresluje Ninin rozbitý vnitřní svět tlumenými záběry.

Rukopis dvojice Juraj Lehotský a Marek Leščák je zde velmi čitelný – ale je tu jedno ale: podobně totiž jako například belgičtí bratři Dardennové i tady autorská dvojice točí víceméně jeden sociálně laděný film v jedné poetice. A podobně jako dvanáctiletý chlapec v ruském filmu Andreje Zvjaginceva Bez lásky, oceněném letos v Cannes, i Nina řeší spory rodičů útěkem.

Srovnáním se zahraničím chci poukázat na to, že Nina je typický festivalový film. Může se líbit festivalům, pro které naplní schéma, že z Východu přicházejí filmy zádumčivé, v nichž běhají toulaví psi a postavy řeší komplikované mezilidské vztahy v šedi bývalého socialismu. Je jakýsi paradox, že jakýkoliv západní filmový oborník na festivalu v Karlových Varech vidí úplně jinou realitu. Naštěstí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Recenze na festivalové filmy

Recenze: Menaše je proti pravidlům

Izraelský tvůrce Joshua Z Weinstein si pro svůj hraný debut vybral nelehký úkol - proniknout do komunity ultraortodoxních židů. Do jemného a hluboce lidského dramatu o otci, který navzdory pravidlům chce sám vychovávat syna, obsadil převážně chasidské neherce. Film Menaše patřil k hitům letošního festivalu Sundance. Vary snímek uvedly v sekci Jiný pohled. Jaký zanechal dojem tam, prozradí stručná recenze.
8. 7. 2017

Recenze: Estonský Listopad přináší zimu se závějemi podivností

Filmový festival se vedle snímků se závažnými tématy neobjede bez vytříbeného mainstreamu, při němž si diváci zmožení analýzou společenských errorů odpočinou a který letos například zastupuje akční muzikál Baby Driver. Také se ale vyskytne ryzí obskurnost. Těm letošním kraluje Listopad, uváděný v Karlových Varech v hlavním programu mimo soutěž.
8. 7. 2017

Recenze: Drobný příběh (ne)tradiční lásky

Americká režisérka Rachel Israelová natočila jako svůj debut autistickou romanci. Snímek Drobné si nechte vybral karlovarský festival do hlavní soutěže. Je drobným příběhem, o němž si můžete přečíst opravdu drobnou recenzi.
7. 7. 2017

Recenze: Cukrář pracuje s křehkým těstem

Vedle festivalových porot rozhodují o vítězném filmu ve Varech také diváci. Na rozdíl od porotců nejsou omezeni ničím - hlasovat mohou napříč kategoriemi. Žebříček den před koncem festivalu vede izraelský Cukrář z hlavní soutěže. Čím si tak diváky získal? Napoví recenze. Jestli si získá i porotce, se uvidí už v sobotu.
7. 7. 2017

Recenze: Breaking News si neosobní svět médií berou osobně

Rumunský film si v posledních letech vysloužil festivalovou slávu. Mezi hity z východoevropské země by mohl zamířit i snímek Breaking News, který usiluje v hlavní soutěži karlovarského festivalu o Křišťálový glóbus. Propojuje osobní příběh s neosobním světem médií.
7. 7. 2017

Recenze: Měsíc Jupitera levituje nad tématem uprchlictví

Syrský uprchlík je při pokusu o přechod maďarských hranic postřelen. Následky zranění jsou ale nečekané – získává schopnost levitovat. Maďarský snímek Měsíc Jupitera míchá fantaskní téma s tématem, které je v současnosti pro Evropu zásadní. Je možné je vůbec propojit? Přečtěte si recenzi. Měsíc Jupitera, který karlovarský festival uvádí v sekci Horizonty, je už od 8. června k vidění také v tuzemských kinech.
7. 7. 2017

Recenze: Film Kámen je jako z kamene

Údajný návrat ztraceného syna a kolektivní mýty. Turecký film Kámen soutěží v sekci Na východ od Západu. A kámen taky připomíná, tvrdí následující recenze.
6. 7. 2017

Recenze: Křižáček je odvážný

Na filmové poetické pouti Křižáček pracoval Václav Kadrnka několik let. Ve středu obrazový snímek ze středověku poprvé představil světu na festivalu v Karlových Varech, který film jako jediného českého zástupce vybral do hlavní soutěže. Do tuzemských kin vstoupí 3. srpna. Najde Křižáček nejen cestu k otci, ale i k divákovi? Přečtěte si recenzi.
6. 7. 2017
Načítání...