Brno/Ostrava – Víc jak 300 lidí (169 z Brna a 150 z Ostravy), kteří měli včera večer odletět s cestovní kanceláří Sunny Days na tuniský ostrov Djerba, zůstalo na brněnském a ostravském letišti. Další tři stovky turistů čekají od včerejška na odlet z Djerby a Monastiru. Podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury nemá CK finanční problémy, prý jde zřejmě o chybu firmy v koordinaci přípravy zájezdů. Lety nejspíš zapomněla nasmlouvat. Spolumajitel Sunny Days Ridá bin Ahmad uvedl, že turisté z Česka na Djerbu odletí pravděpodobně dnes ve 23:00 a v pondělí v 1:00. Cestovní kancelář je připravena nabídnout prodloužení pobytu nebo finanční kompenzaci.
300 klientů Sunny Days zůstalo doma, dalších 300 v Tunisku
„Podle našich informací se nejspíš opravdu jedná o selhání managementu. Někdo opomněl let objednat a v okamžiku, kdy se na to přišlo, už nebyla na trhu žádná volná kapacita letadel. Není to standardní, standardní je objednat lety na celou sezonu,“ řekl mluvčí Asociace cestovních kanceláří České republiky Jan Papež. Jeho slova víceméně potvrdil i spolumajitel Sunny Days. „Máme problém z kapacitních důvodů na úseku Brno - Djerba. Je víkend, není žádná letecká společnost, která má volno,“ řekl Ahmad.
Za komplikacemi, které se týkají střídání odletů a střídání tuniských turnusů cestovní kanceláře Sunny Days, pravděpodobně stojí liknavost kanceláře. Mluvčí obou agentur českých cestovních kanceláří Tomio Okamura i Jan Papež se shodují na tom, že některé cestovní kanceláře zajišťují leteckou dopravu až poté, co stanoví termíny a seženou klienty. Let sehnaný na poslední chvíli je totiž levnější. Právě to je s největší pravděpodobností příklad CK Sunny Days. Jistějším způsobem by přitom bylo příslušné charterové lety objednat už na podzim předcházejícího roku.
Klienti mají nárok na ubytování, stravu a kompenzaci. Tou může být prodloužení dovolené o počet dní, které zmeškali na letišti, nebo odstoupení od smlouvy a požadavek vrátit všechny peníze.
Místo letadla a pláže letiště a 20 hodin bez informací
Cestující neměli informace o důvodu zrušení včerejšího večerního letu a na letištích zůstali bez informací 20 hodin. CK Sunny Days začala reagovat až v průběhu dnešního dopoledne. Veškerá snaha o komunikaci ale nadále přichází pouze od klientů cestovní kanceláře, zástupci Sunny Days jim sami žádné informace neposkytují.
Několika desítkám turistů, kteří původně vyčkávali v Brně v letištní hale, cestovní kancelář nakonec zprostředkovala prozatimní ubytování v hotelu Voroněž. Brněnští čekají na další instrukce doma. Mnozí z klientů uvažovali o stornu, zástupce CK jim však nebyl schopen možnosti zrušení dovolené vysvětlit. Podobná situace panuje i v Ostravě, odkud mělo odcestovat 150 lidí. „Cestující neprošli ani odbavením. Cestovní kancelář se o ně postarala sama,“ řekla mluvčí mošnovského letiště Michaela Kubešová.
Přes 300 klientů Sunny Days čeká na svůj odlet i z letovisek Djerba a Monastir. Letadla, kvůli kterým neodletěli lidé z Brna a Ostravy, je totiž měla dopravit zpět domů. Delegáti CK jim proto prodloužili jejich stávající ubytování včetně všech služeb. Všichni jsou v pořádku.
Majitelé vyjednávají letadla
CK Sunny Days dopoledne tvrdila, že ČSA nepřistavily letadla, která měla lidi odvézt do Tuniska a přivézt další turisty z dovolené zpět. Odpoledne ale bin Ahmad řekl, že nešlo o chybu ČSA. „Žádný charterový let z Brna do Tunisu ani zpět nebyl tento víkend objednán žádnou cestovní kanceláří ani jiným zákazníkem. Všechna vhodná letadla společnosti jsou v tuto chvíli plně vytížena, vyhovět tomuto požadavku v tak krátkém čase nebude možné,“ upozornila již ráno mluvčí ČSA Hana Hejsková.
Majitel společnosti Chedli ben Sadok CK nyní jedná s leteckými přepravci, aby lety zajistila. Podle Tomia Okamury zřejmě první let zajistí s jiným dopravcem, asi se SkyEurope, druhý možná s ČSA. S Českými aeroliniemi Sunny Days létá pětkrát až sedmkrát týdne a dluhy u letecké společnosti údajně nemá. Podle posledních informací ČT je v Ostravě připraven první odlet 47 cestujících na Djerbu, a to na 23:00.
Kancelář Sunny Days funguje od roku 1997 a patří mezi největší české cestovní kanceláře. Specializuje se především na pobytové zájezdy ve východním Středomoří. Nabízí pobyty v Tunisku, na Krétě, Rhodosu, Kypru nebo v Turecku. Létá z Prahy, Brna a Ostravy.
- Na přepážce letecké společnosti autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1050/104977.jpg
- Lidé na pláži autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/920/91968.jpg
- Čekání na odlet do Tuniska autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1050/104979.jpg
- Letadlo ČSA autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/135/13430.jpg