V Pardubicích začali vysouvat most přes Labe. Bude nejdelším lanovým mostem v Česku

Labe v Pardubicích překlene do léta nová mostní stavba. Bude součástí budovaného severovýchodního obchvatu města. Ten by měli silničáři dokončit během příštího roku. Pak bude největším zavěšeným lanovým mostem v Česku. Rozpětí bude mít 135 metrů.

První etapa výsuvu mostu přes Labe začala v úterý ráno a potrvá celé odpoledne. Za den urazí délku dvacet osm metrů. „Most je rozdělen na jednotlivé takty, ty mají délku dvaatřicet metrů, tento je o něco kratší, a to proto, aby byly pracovní spáry ve vhodných místech na konstrukci,“ popsal odborník na mostní konstrukce Petr Vítek.

Komorový most staví ve dvou výrobnách. V první dělníci dělají spodní desku a stěny komory. Následně se zhotovená část přesune do druhé výrobny, kde se doplní šikmé vzpěry a horní deska. „Ten most postupně narůstá a posune se vždy o délku taktu. Je to taková cyklická práce,“ řekl Vítek.

Zvolená metoda je podle něj nejvýhodnější. „Výhodnost spočívá v tom, že se nemění pozice výrobny,“ poznamenal.

Petr Vítek hovořil o stavbě lanového mostu v Pardubicích (zdroj: ČT24)

Silničáři i zástupci stavební firmy teď doufají, že mrazy nepotrvají dlouho a nezkomplikují další práce. „Stavba má napjaté milníky, není možné mít kvůli mrazu technologickou přestávku. Jedná se o výjimečné mostní dílo,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Problémy kvůli výkupu pozemků i záplavám

Problémy nedávno nastaly také kvůli záplavám. „Dno Labe se vymlelo až o tři metry do hloubky. S tím jsem se ještě nesetkal. Jedna z podpor v Labi použitých pro stavbu se obnažila," popsal Vítek.

Práce mají zpoždění také kvůli komplikacím s výkupem pozemků. „To je zásadní komplikace pro dokončení stavby. Právě probíhá vyvlastnění pozemků. Původní termín dokončení severovýchodního obchvatu byl naplánovaný na jaro 2025, termín budeme posouvat na podzim příštího roku," řekl Mátl.

Vizualizace pardubického mostu přes Labe
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Pozemky jsou v místě trasy silnice, bez nich nemůže být stavba dokončená. „Zbudovali jsme podél nich provizorní komunikaci, aby se zhotovitel mohl dostávat na celé staveniště. Majitelé jednali o ceně pozemků," řekl Stanislav Král z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Stavba lanového mostu začala loni v září. Rozpětím bude větší než například v Poděbradech, kde obdobná mostní stavba má 120 metrů. Příprava obchvatu trvala silničářům od roku 2006. Stavba úseku dlouhého 4,2 kilometru začala v prosinci 2022. Přeložka silnice I/36 začíná na Dubině u Lidlu, kde se napojí na okružní křižovatku, dál přetíná Labe a povede přes Hradeckou ulici až k okružní křižovatce u obchodu Globus. Náklady jsou téměř 1,5 miliardy korun.