V historickém centru Brna chtějí radní zakázat koloběžky

8 minut
Události v regionech: Zákaz elektrokoloběžek v centru Brna
Zdroj: ČT24

Radní městské části Brno-střed schválili žádost o zřízení zákazu vjezdu koloběžek a elektrických jednokolek do pěší zóny v centru města. Důvodem jsou opakované stížnosti chodců, kteří se obávají o svou bezpečnost. Žádost teď projedná odbor dopravy brněnského magistrátu. Zákaz by měl platit od příštího roku. Provozovatelé koloběžek s tím nesouhlasí, ke zvýšení bezpečnosti navrhují třeba snížit rychlost v některých úsecích nebo časech.

„Ten důvod je nasnadě. Je to obava o bezpečnost chodců v pěší zóně. To znamená ulice Masarykova, náměstí Svobody, ulice Česká a přilehlé ulice, které spadají pod tuto městskou zónu,“ řekl místostarosta MČ Brno-střed Zdeněk Machů (ANO). Podle něj v poslední době přibylo stížností týkajících se právě koloběžek.

Letos zatím v městské části Brno-střed evidují městští strážníci dvacet dva přestupků koloběžkářů, polovinu případů tvoří jízda po chodníku a jízda v protisměru. Strážníci také řešili opilého muže, který s koloběžkou spadl do řeky.

„Velkým nešvarem jsou mladí lidé přesouvající se z restaurace do restaurace pod vlivem alkoholu. To přináší nejen konfliktní situace v provozu, ale také zranění, bohužel někdy těžká,“ popsal krajský koordinátor BESEP pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek.

Koloběžky nejsou slyšet

„Kolize s chodci vedle stylu jízdy nepříznivě ovlivňuje i to, že koloběžky nejsou slyšet,“ upozornil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Ne všichni však z elektrokoloběžek v centru města mají obavy. „Mně to neomezuje. Já bych byla i pro, ať to jezdí, ale ať mají jasná pravidla,“ řekla místní obyvatelka Jaroslava Husková. „Nedá se říct, že by mě ohrožoval, ale stalo se třeba, že jela skupinka cizinců a nebrali ohledy, prostě si jeli, jak chtěli,“ poznamenala další obyvatelka Ludmila Střechová.

Ze zákazu, který odhlasovali radní Brna-středu, nemají radost například kurýři rozvážející jídlo. „To bych fakt nerad. Jsou lidé, kteří tady jezdí opravdu rychle, asi kvůli tomu to rozhodli. Já se ale snažím jezdit tak, aby to nikoho neotravovalo,“ řekl kurýr Vojtěch Pithart.

Ostrava už má zákaz dva roky

Už před dvěma lety zakázala vjezd do historického centra Ostrava. Podle radnice se opatření osvědčilo a pochvalují si ho jak strážníci, tak chodci. Stejný zákaz zvažuje také vedení Prahy 1.

V Brně mohou lidé sdílené koloběžky využívat čtvrtým rokem, službu nabízí dva provozovatelé. Z dat společnosti Bolt plyne, že centrum Brna je nejoblíbenějším cílem uživatelů. „Nedává tedy smysl lidem sdílené koloběžky zakazovat, ale spíše otevřít konstruktivní diskusi mezi zástupci města a provozovateli mikromobility. Jsme přesvědčeni, že existuje řada možností, jak zvýšit bezpečnost a zlepšit parkování v pěší zóně při vzájemné spolupráci. Mezi naše návrhy patří například snížení rychlosti v určitých úsecích nebo časech během dne,“ řekl generální ředitel pro mikromobilitu v České republice a na Slovensku Peter Mesarč. Věří, že po konzultacích s radnicí najdou řešení, které umožní tento způsob dopravy zachovat.

„Z mého pohledu není nutné koloběžky v centrech měst úplně zakazovat. Já bych byla spíš pro edukaci. Informovat veřejnost o tom, jaká jsou pravidla pro jízdu, nošení ochranných pomůcek. A určitě bych regulovala věkovou hranici, při které jezdec na elektrokoloběžku může,“ řekla ředitelka neziskové organizace Prevencí pro život Radka Binhaková.

Snížení rychlosti v centrech měst považuje také za dobré řešení. „V některých městech se tento přístup už aplikoval. Některá města mají zónu, kde se ta rychlost sdílené koloběžky sníží. A ti, kteří chtějí být rychlejší, pak sami volí jinou cestu, ne přes centrum. Počet elektrokoloběžek se tam pak sníží,“ vysvětlila.

Stejná pravidla jako pro cyklisty

Uživatelé si ale často neuvědomují, že kdo jede na koloběžce, má stejná práva a povinnosti jako cyklista. Jezdec na koloběžce nesmí využívat chodník, ale jen silnice, cyklopruhy nebo cyklostezky. Pokud jede někdo na koloběžce po cyklostezce, nesmí překročit rychlost třicet kilometrů v hodině.

Koloběžky je také nutné parkovat na místech, která jsou pro ně určená nebo poblíž stojanů na kola tak, aby neomezovaly provoz. Už v předchozích letech bylo v Brně problémem jejich parkování na nevhodných místech. Brněnský magistrát loni uvedl, že situaci vyřešila novela tržního řádu, která odpovědnost za parkování dopravních prostředků přenáší na provozovatele služby.

Do osmnácti let musí jezdci nosit přilbu. Doporučené jsou pak také chrániče a reflexní prvky. „Řidiči na koloběžkách by obecně neměli přeceňovat svoje síly, jezdit ukázněně, ohleduplně. Tam, kde je větší výskyt chodců, dbát opatrnosti. Neužívat alkoholických nápojů a používat bezpečnostní prvky,“ řekl zástupce vedoucího odboru dopravní policie Lubomír Sedlák.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech platí výstraha před ledovkou

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 7 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 9 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 10 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 11 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 11 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 21 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 21 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 22 hhodinami
Načítání...