V historickém centru Brna chtějí radní zakázat koloběžky

Události v regionech: Zákaz elektrokoloběžek v centru Brna (zdroj: ČT24)

Radní městské části Brno-střed schválili žádost o zřízení zákazu vjezdu koloběžek a elektrických jednokolek do pěší zóny v centru města. Důvodem jsou opakované stížnosti chodců, kteří se obávají o svou bezpečnost. Žádost teď projedná odbor dopravy brněnského magistrátu. Zákaz by měl platit od příštího roku. Provozovatelé koloběžek s tím nesouhlasí, ke zvýšení bezpečnosti navrhují třeba snížit rychlost v některých úsecích nebo časech.

„Ten důvod je nasnadě. Je to obava o bezpečnost chodců v pěší zóně. To znamená ulice Masarykova, náměstí Svobody, ulice Česká a přilehlé ulice, které spadají pod tuto městskou zónu,“ řekl místostarosta MČ Brno-střed Zdeněk Machů (ANO). Podle něj v poslední době přibylo stížností týkajících se právě koloběžek.

Letos zatím v městské části Brno-střed evidují městští strážníci dvacet dva přestupků koloběžkářů, polovinu případů tvoří jízda po chodníku a jízda v protisměru. Strážníci také řešili opilého muže, který s koloběžkou spadl do řeky.

„Velkým nešvarem jsou mladí lidé přesouvající se z restaurace do restaurace pod vlivem alkoholu. To přináší nejen konfliktní situace v provozu, ale také zranění, bohužel někdy těžká,“ popsal krajský koordinátor BESEP pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek.

Koloběžky nejsou slyšet

„Kolize s chodci vedle stylu jízdy nepříznivě ovlivňuje i to, že koloběžky nejsou slyšet,“ upozornil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Ne všichni však z elektrokoloběžek v centru města mají obavy. „Mně to neomezuje. Já bych byla i pro, ať to jezdí, ale ať mají jasná pravidla,“ řekla místní obyvatelka Jaroslava Husková. „Nedá se říct, že by mě ohrožoval, ale stalo se třeba, že jela skupinka cizinců a nebrali ohledy, prostě si jeli, jak chtěli,“ poznamenala další obyvatelka Ludmila Střechová.

Ze zákazu, který odhlasovali radní Brna-středu, nemají radost například kurýři rozvážející jídlo. „To bych fakt nerad. Jsou lidé, kteří tady jezdí opravdu rychle, asi kvůli tomu to rozhodli. Já se ale snažím jezdit tak, aby to nikoho neotravovalo,“ řekl kurýr Vojtěch Pithart.

Ostrava už má zákaz dva roky

Už před dvěma lety zakázala vjezd do historického centra Ostrava. Podle radnice se opatření osvědčilo a pochvalují si ho jak strážníci, tak chodci. Stejný zákaz zvažuje také vedení Prahy 1.

V Brně mohou lidé sdílené koloběžky využívat čtvrtým rokem, službu nabízí dva provozovatelé. Z dat společnosti Bolt plyne, že centrum Brna je nejoblíbenějším cílem uživatelů. „Nedává tedy smysl lidem sdílené koloběžky zakazovat, ale spíše otevřít konstruktivní diskusi mezi zástupci města a provozovateli mikromobility. Jsme přesvědčeni, že existuje řada možností, jak zvýšit bezpečnost a zlepšit parkování v pěší zóně při vzájemné spolupráci. Mezi naše návrhy patří například snížení rychlosti v určitých úsecích nebo časech během dne,“ řekl generální ředitel pro mikromobilitu v České republice a na Slovensku Peter Mesarč. Věří, že po konzultacích s radnicí najdou řešení, které umožní tento způsob dopravy zachovat.

„Z mého pohledu není nutné koloběžky v centrech měst úplně zakazovat. Já bych byla spíš pro edukaci. Informovat veřejnost o tom, jaká jsou pravidla pro jízdu, nošení ochranných pomůcek. A určitě bych regulovala věkovou hranici, při které jezdec na elektrokoloběžku může,“ řekla ředitelka neziskové organizace Prevencí pro život Radka Binhaková.

Snížení rychlosti v centrech měst považuje také za dobré řešení. „V některých městech se tento přístup už aplikoval. Některá města mají zónu, kde se ta rychlost sdílené koloběžky sníží. A ti, kteří chtějí být rychlejší, pak sami volí jinou cestu, ne přes centrum. Počet elektrokoloběžek se tam pak sníží,“ vysvětlila.

Stejná pravidla jako pro cyklisty

Uživatelé si ale často neuvědomují, že kdo jede na koloběžce, má stejná práva a povinnosti jako cyklista. Jezdec na koloběžce nesmí využívat chodník, ale jen silnice, cyklopruhy nebo cyklostezky. Pokud jede někdo na koloběžce po cyklostezce, nesmí překročit rychlost třicet kilometrů v hodině.

Koloběžky je také nutné parkovat na místech, která jsou pro ně určená nebo poblíž stojanů na kola tak, aby neomezovaly provoz. Už v předchozích letech bylo v Brně problémem jejich parkování na nevhodných místech. Brněnský magistrát loni uvedl, že situaci vyřešila novela tržního řádu, která odpovědnost za parkování dopravních prostředků přenáší na provozovatele služby.

Do osmnácti let musí jezdci nosit přilbu. Doporučené jsou pak také chrániče a reflexní prvky. „Řidiči na koloběžkách by obecně neměli přeceňovat svoje síly, jezdit ukázněně, ohleduplně. Tam, kde je větší výskyt chodců, dbát opatrnosti. Neužívat alkoholických nápojů a používat bezpečnostní prvky,“ řekl zástupce vedoucího odboru dopravní policie Lubomír Sedlák.